HTML

Zöldség

Környezetvédelem. Civil aktivizmus. Sajtószemle

Friss topikok

Linkblog

Égig érő szaroszlop

2008.02.16. 22:11 StopSzmog

Számomra nem teljesen világos, hogy miért muszáj Csepelig leutaztani a szennyvizet (vagy egy részét*), miért nem lehet kisebb, lokális tisztítókat létrehozni szerte a városban. Akár olyan izgalmas megoldásokkal fűszerezve, mint a Körte Organica.

De ha már így alakult (alakították, alakítottuk), akkor miért muszáj forgalomnövelő beruházásokkal és intézkedésekkel növelni a szmogot? Tisztítjuk a vizet, közben szennyezzük a levegőt - ez nem tűnik túl bölcsnek. Most nem mennék bele a csepeli terv részleteibe, de az alapvető kétségeimen túl is szöget ütött bennem néhány gondolat.

Olvasom ugyanis, hogy a "csepeli központi telep megközelítése érdekében a Szabadkikötő úton forgalmi csomópont és egy 2x1 sávos megközelítő aluljáróút épül". Nomost a szennyvíz vélhetően föld alatti csatornákon közlekedik, méghozzá egy irányba, ehhez nem kell aluljáró meg csomópont, de ha szállítás kerül szóba, akkor  kényszeresen utat építünk és kész.

Továbbá: a becslések szerint naponta 180, évente pedig 67 ezer köbméter szennyvíziszap keletkezik a tisztítási folyamat eredményeként. Ezt persze nem helyben tárolják, hanem - fertőtlenítés (mivel?) és szagtalanítás (mivel?) után - elszállítják uszkve 25 kilométerre, konkrétan három kerülettel odébb, a XVIII. kerületi Cséry telepre, ahol a tervek szerint egy komposztálótelep épül addigra. No és hogyan szállítják? Vonaton, mert úgysem siet sehova, nem romlik meg és éjszaka is nyugodtan szállítható? Nem.

"Az iszapot zárt, 20 köbméteres konténerekben közúton szállítják, évente több mint 5 ezer fuvarral."

Ehhez nyilván út is kell, jön rá magától a figyelmes olvasó és lőn: a cikk hosszan értekezik a hol Külső Kerületi Körútnak, hol Külső Keleti Körútnak nevezett projektről. Meg arról, milyen róka-fogta-csuka helyzetbe kormányozta magát a XVIII. kerületi és a fővárosi önkormányzat, amit most nem boncolok. Csatornázás kell? Tömegközlekedés? Rekultiváció? Nesztek, de akkor nyeljétek le a minimum napi 8, óránként 1 kamiont** a vadi új úton. Igen, tudjuk, hogy mindez amúgy is a mi dolgunk lenne, de leszarjuk a fejeteket drága polgártársak, ingyen nincs semmi se. Mit nektek zöldövezet, családi házas környék, majd viszünk erre egy sokszor soksávosat jól, rá a tökéletes és tágas M0-ra, onnan az M5-re, vissza meg üresen zörömbölünk és fokozzuk a dugót. Jó?

A cikk szerzői ígérik, hogy a folytatásban kitérnek a szennyvíztisztítás és a komposztálás technológiai és környzetvédelmi részleteire. Reméljük nem csak arra koncentrálnak majd, hanem tágabban is izé kitekintenek mintegy.



* A Budapesten egy nap alatt képződő 600 ezer köbméter szennyvízből a csepeli központi telep napi 350 ezer köbmétert kezel majd. Hogy a maradék napi 250 ezer köbméterrel mi lesz?
** Munkanapokkal számolva.

11 komment

Címkék: közlekedés csepel szennyvíz

A bejegyzés trackback címe:

https://stopszmog.blog.hu/api/trackback/id/tr91342170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mimóza 2008.02.17. 00:03:17

Hmmh..
Tipikus oda-vissza tologatása a szarnak. Láccik, hogy valami okos bürokrata van a terv mögött, hiszen ilyen frankón elrontott logisztikát csak komoly tervezéssel lehet kiagyalni.
Persze ennek az az előnye, hogy a sok-sok felesleges művelet munkát és kenőpénzt juttat jelenleg parlagon felejtett, ám egyébbként komoly tapasztalattal rendelkező rétegnek.

Egyébbként meg biztos vagyok benne, hogy az útvonal kidolgozásánal egy szakértői brigád napokig agyalt, majd egy fejes ezt megoldotta egy vonalzóval.. ez már csak így megy.

2008.02.17. 00:35:41

Sajna a sok lokális tisztítómű megoldása még több utaztatását okozná az iszapnak... egyébként környezetvédelmei szempontból az lenne a leghelyesebb... minél közelebb feldolgozni a keletkezés helyszínéhez. Ez azonban a szállításon kívül egyéb aggályokat is felvet, ezért szinte kivitelezhetetlen.
Ami viszont az élőgépeket illeti... nos érdekes egy országban élünk. Ugyebár egy élőgépes tisztítás vidéken, bármiféle kertben megvalósítható (és akkor eleve nincs belefeccölt energia a feldolgozásba, szállítás, légszennyezés, stb). Ha valaki tényleg környezettudatos akar lenni, és képes tenni is érte, akkor mondjuk külön kezeli a fekáliát és a szürke vizet (fürdővíz, stb). A fekália komposzálható, ergo egy nagyobb, lyukas hordóban tárolható, "tetejére pakolod (faforgács, egyéb falevelek semlegesítik a szagot), alul már "fekete föld" képződik, ami szagtalan, és kiváló termőtalaj. A szürkevíz pedig egy csővezetéken keresztül kertbe ültetett 1-2 fűzfa gyökereinél köthet ki, ami teljesen megtisztítja.
Számtalan módja lehet a hasonlóan környezetbarát szennyvízfeldolgozásnak, azonban ez ma Magyarországon büntetést von maga után!!! Ugyanis nem csatlakozol a hálózatba, környezetterhelésért fizetned kell!!!! Auszriában meg pénzt adnak, hogy "jajj de jó, hogy nem terheled a hálózatot, és ha már környezettudatos vagy, akkor itt egy kis támogatás, építsd ki magadnak rendesen"!!! Mert oké, az emberek nagy részének ott az ülepítő, és nem fogalkozik a környezettel, de aki tenne érte, azt miért kell büntetni???

StopSzmog 2008.02.17. 01:17:37

"egyébként környezetvédelmei szempontból az lenne a leghelyesebb... minél közelebb feldolgozni a keletkezés helyszínéhez. Ez azonban a szállításon kívül egyéb aggályokat is felvet, ezért szinte kivitelezhetetlen."

milyen aggályokat?

2008.02.17. 01:34:41

- Hálózat átépítése a megfelelő feldolgozó kiszolgálásához. (úgy, hogy megfelelő kapacitások jöjjenek létre)
- helyhiány (ez külső kerületekben talán ez nem olyan jelentős)
- lakosság fogadtatás (mer ugye ki szeretné, hogy a szomszédjában legyen)
- ha lakott területtől távolabb, akkor az odavezető hálózat kiépítése
stbstb...

Káposztakukac 2008.02.17. 02:21:23

napi 14 teherautó. hú basszus, ez aztán bebaszna a budapesti forgalomnak...

kape 2008.02.17. 07:58:42

"* A Budapesten egy nap alatt képződő 600 ezer köbméter szennyvízből a csepeli központi telep napi 350 ezer köbmétert kezel majd. Hogy a maradék napi 250 ezer köbméterrel mi lesz?"

nem egy szennyvíztisztító telep van Budapesten

www.enviroduna.hu/altmuszi.htm

fatter 2008.02.17. 08:05:25

Hát.... ez az "írás" is arról szól, hogy vannak polgártársaink akiknek semmi sem jó.
Bezony, belepusztulunk az óránkénti egy kamionba...
Sokkal jobb lenne, ha a szenyvíz tisztítás nélkül menne továbbra is a Dunába, nem kéne a szennyvíz iszappal sz@rakodni...
Valóban jobban járnánk a sok kicsi tisztítóval! Ebből kiindulva le a nagy erőművekkel és mindenhol építsenek sok kicsi erőművet! Nem fogja elcsúfítani szép országunkat az a sok ronda távvezeték oszlop!
Ugyan már! Vannak emberek akik a kákán is csomót keresnek, a cikk írója is szerintem ilyen. Valószínűleg azért háborog, mert ott lakik. Miért nem nyafog a rákospalotai szemétégető ellen? Vagy a Colbert híd forgalomnővelő hatása ellen?
Persze biztos "zöld" emberként él és dízel autóval jár, mert ócsó... (és füstöl) :(
Szóval nem kéne puffogni, örüljünk, ha valami épül és nem nyúlják le a manit.

0xFFFF 2008.02.17. 08:13:01

kape 2008.02.17. 07:58:42
"* A Budapesten egy nap alatt képződő 600 ezer köbméter szennyvízből a csepeli központi telep napi 350 ezer köbmétert kezel majd. Hogy a maradék napi 250 ezer köbméterrel mi lesz?

nem egy szennyvíztisztító telep van Budapesten"

Na ja ! Ott a duna is ! Nézzük meg budapest fölött és alatt. Rögtön tudjuk hová lesz a szenny.

bambapacák 2008.02.17. 09:33:17

Ugye szennyvíztisztítani az egy szakma és illik jól csinálni. Ha amúgy magyarosan csináljuk, egy "kis" lazasággal, akkor olyan lesz a csepeli levegőkörnyezete, mint a Dél-pesti szv.tisztítóé, a pesterzsébeti Duna part mellett mosz is. Konkrétan éjjel-nappal büdös a szennyvíziszap, pedig van rothasztó is, meg minden, ami kell. (Pár éve sok tíz millió Ft-ért akartak venni citromolajos löttöt, hogy dezodorálják az iszap szagát.) Mint szakmabéli kijelenthetem, hogy szagtalan kommunális szennyvíztisztító és szeméttelep nem létezik. Ez a magyarországi agyrém, mint a szennyvíz több tíz km-es szennyvíz utaztatása is oltári büdös a berothadás miatt. (Mondjuk Budapesten még érthető, nem lehet a védőtávot tartani, de a Balaton körül minek utazik 70-80 km-t is az csak egy főleg a drága csatornaépítésben érdekelt vízépítő tervező tudja megmondani.) A hivatkozott élőgépek is egy szép idea, de a valóság kissé prózai ahhoz képest, ha rosszul kezelik, túlterhelik, az is feldobja a pacskert és büdös. Ha meg mérgeződés miatt kipusztulnak a növények, sokkal lassabban tér magához, mint egy eleveniszapos rendszer. 350 ezer m3/nap kapacitásban megvalósíthatatlan az élőgépek. A házi szennyvíztisztítás működhetne, ha nem úgy csinálnák meg M.o-on, mint régebben az emésztőket, néhány beépített sörösüveg-lyukkal, hogy elszivárogjon a szmötyi. Amúgy a házi tisztítót tényleg nem lehet engedélyeztetni. Ezekről órákat mesélhetnék

kape 2008.02.17. 10:28:06

bambapacák 2008.02.17. 09:33:17
"nem lehet a védőtávot tartani, de a Balaton körül minek utazik 70-80 km-t is az csak egy főleg a drága csatornaépítésben érdekelt vízépítő tervező tudja megmondani."
Balaton Felvidéki Nemzeti Park területén
minden falu mellé szennyvíztisztító telep? Tisztított szennyvíz hova kerül elhelyezésere? Még időszakos vízfolyásba sem köthető. A szennyvíz utaztatásánál berohad-> ezért kerülnek betervezésre a biofilterek, nitrátadagolók->szennyvízcsatornázás, környezetvédelem drága.

mangorlo 2008.02.19. 22:30:01

azért a lakótelepi házak tetején működő növényalapú szartisztító érdekes lenne. el is megyek az élőgépbemutatóra, az egyik lakóparkban működik, és jól beleszagolok aztán majd elmesélem
süti beállítások módosítása