HTML

Zöldség

Környezetvédelem. Civil aktivizmus. Sajtószemle

Friss topikok

Linkblog

Bp Rekonstrukció a Lövőház utcában

2008.04.06. 01:29 StopSzmog

Levélrészlet:

"A Budapest Rekonstrukció a Lát-Kép Egyesülettel együtt csatlakozik a Lövőház utcaiak tavaszi nagytakarításához.

április 19-én, szombaton a Bp II. kerület Lövőház utcában

A kezdeményezés lelkes helyi lakók érdeme, lásd:
http://lovohaz.szubkultura.hu

Lesz minden: söprés, festés, lapátolás, virágültetés, falfirka eltüntetés (?).
Mindenkit várnak szeretettel, ezúttal a kicsiket és az egészen kicsiket is.
Munkaruhát, szerszámokat, és festéket biztosítanak, játszóruha ajánlott.

Ha érdekel, e-mailben jelezd a bprekonstrukcio csiga mymelody pötty com címen, hogy tudják hány segítő kézre számíthatnak."


Szólj hozzá!

Címkék: budapest civil buda utcakép rekonstrukció megmozdul

Re: Égig érő szaroszlop

2008.04.06. 00:12 StopSzmog


Úgy korrekt, ha jelzem: a korábbi postban megfogalmazott kívánságom (a csepeli szennyvíztisztitós tervek különböző környzetvédelmi aspektusaira való kitérés) nagyobb részben teljesült. A cikk folytatásában éppen ezeket elemezték a szerzők, különös figyelemmel a Külső Keleti Körút felméretlen káraira, a közúti szennyszállítás abszurditására, a Cséry telepi komposztáló tarthatatlanságára.

Kicsit később, március 31-én újra előkerült a KKK témája. Vagy előzménye vagy nem - a cikk nem említi -, hogy a főváros városüzemeltetési bizottságának március 26-i ülésén "részletes, átfogó javaslat kidolgozására kérték Demszky Gábor főpolgármestert a Cséry-telepi komposztálás kiváltására." Az MTI itt idézett híradása szerint Szalkai István (MSZP) kezdeményezésére a bizottság hosszasan foglalkozott a Csepelen épülő központi szennyvíztisztítóban 2010-től keletkező nagy mennyiségű szennyvíziszap ártalmatlanítási problematikájával. "A képviselő környezetvédelmi és közlekedési szempontból egyaránt károsnak, elfogadhatatlannak tartotta azt a jelenlegi megoldási szándékot, hogy közúton szállítsák a XVIII. kerületi Cséry telepre a szennyvíziszapot ártalmatlanításra. Szalkai javaslatával az ellenzék is egyetértett."

Kb. itt tartunk most. Médiailag.

Illetve érdemes tudni, hogy Pestlőrinc és Pestimre önkormányzata összedobott egy párját ritkítóan informatív honlapot. Ott aztán mi szemszájnak ingere: látványtervek, hatástanulmányok, ütemtervek, fórum.
Van aztán egy másik összefoglalás is, fotókkal, ami legalább ugyanilyen fontos.
És alakult egy civil szervezet Zöldsorompó néven, akik sikeresen perre vitték az elcseszett népszavazósdit.
És nyílt egy civil KKK blog is, ahol az ellene és mellette felszólalók egyaránt szót kapnak. Arccal, névvel. Már ennyiben is tisztességesebbek, mint az ún. döntéshozók.

Összefoglalva tehát: a helyiek mozgolódnak, a figyelem az eleve beteg szennyvízprogram örve alatt elsütni kívánt útépítésre terelődött, ami jó, de közben nem sok szó esik magáról a csepeli tisztító marhaságairól, ami nem jó.


1 komment

Címkék: csepel telep keleti szennyvíz körút külső cséry

Amszterdam kitiltja az oldtimereket

2008.03.05. 23:39 StopSzmog


Szőcs László eredeti híradása hangulatkeltő (horribilis öteurós parkolási díj) és taplón hímsovén (bájaikat kínáló hölgyek), ezért csak a lényeget másolom:

Amszterdam kitiltaná az 1992 előtt gyártott autókat.

pro:
Tjeerd Herrema, a közlekedésért felelős alpolgármester közlése szerint Amszterdamban 215 ezer autót tartanak nyilván, ebből mintegy 29 ezret érinthet a terv, ebből ötezer autó 1983-nál is régebbi (oldtimer). Na ezeket most kitiltanák. A hírből persze nem derül ki, hogy teljesen vagy csak a belső részekből, és az sem, hogy a tulajdonos lakhelye szerint szelektálnak, vagy egyszerűen nem engedik belépni  a máshonnan jött csotrogányokat a városhatáron.

kontra:
Frans Diepenbeek, a régi autók klubjának képviselője nevetségesnek tartja az elképzelést, szerinte a légszennyezést felerészben a fékek, illetve a gumik okozzák, az oldtimerek közül sokan pedig egyébként is gázüzeműek. Ebben lehet neki igaza, de majdnem ötször annyi (24 ezer) autó nem tartozik a klubhoz, szimplán régi. A régi technológia vélhetően környezetszennyezőbb, mint a mostani.

rekontra:
A tiltó határozat nem önmagában áll. A légszennyezés csökkentésében (nagyon rájuk fér) eltökélt város tervei között szerepel, hogy növeli az óránként öteurós parkolási díjat és  szűkíti a jelenleg éjféltől reggel 9 óráig tartó ingyenes időszakot. Mindettől 30 millió eurót (7,8 milliárd Ft) remélnek*, a bevételből kárpótolnák a kitiltott oldtimerek tulajdonosait is, vagyis az ötezer tulajt, ha jól értem, a többieket nem. Vagy a többieket is, csak a fogalmakkal zagyvál a cikkíró.

Hogy milyen szorzó alapján és hogy még mire költik, az természetesen nem derül ki, de mindegy is. Reméljük, a derék hollandok picike elektromos autókat vesznek az öreg benzinzabálókért kapott kárpótlásból (vagy semmit). És jövőre előadják ugyanezt az 1993 előtti autóikkal. Megy ez, ha valaki akarja.

*összehasonlításul: a 18 év után most először megemelt (teher)behajtási díjakból mintegy 1 milliárd forintot remél a budapesti városvezetés.

Szólj hozzá!

Címkék: parkolás szmog amszterdam

Zöld lomtalanítás

2008.02.29. 23:07 StopSzmog


Agyrém, hogy a lomot csak úgy ki lehet szórni az utcára. Akár történelmi negyed, akár kertváros, akár lakótelep. Túl sok a szemeted? Tessék konténert rendelni. Nem tudod egyedül/öregen/betegen kipakolni? Tessék segítséget hívni. Foglalkozik kb. kismillió szervezet az újrahasznosítással, adománygyűjtéssel, csereberével? Van a háznál kuka? Szállítják rendszeresen? Fizeted a szemétdíjat? Van a közelben tökingyen szelektív szemétgyűjtő?
Hát akkor?

Még el sem kezdődött igazán, máris több blog szolgált fényképes bizonyítékokkal a fővárosi lomtalanítási szisztem agyatlanságáról:

V. kerület, Váci utca
I. kerület,  közelebbről nem ismert hely
?? kerület, történelminek mondott negyed

Tudom, tudom, tudom: az utóbbi években sokat javítottak rajta, korlátozták időben, földarabolták térben, kizöldítették egy kis veszélyes-hulladék átvétellel, titkosították a helyszíneket és időpontokat. (Ez utóbbival az ún. "nemkívánatos lomizást" szerették volna csökkenti, mire egy pesti polgár csak annyit mond: hahaha. Vagy csak elhúzza a száját. Mármint nem a lomizásra, mert azt nagymellénnyel gyűlöli, hanem az ellene hozott intézkedések hiábavalóságára.)

A lomizás egy időben össznépi sport volt - én is számtalan könyvet kukáztam ki, régi folyóiratot, kecses székeket, stramm hokedlit - és sokat tanultam abból, hogy melyik negyedben, melyik tömbnél, jellemzően mit dobnak ki. A lomtalanítás mára némiképp veszített a hangulatából, sokak szemében átalakult veszélyes és irritáló gócponttá. Bár még mindig akadnak, akik meglelik benne a kalandot, és olyanok is, akik irodalmi színvonalon elmélkednek a kérdés kapcsán.

De visszakanyarodnék az elejéhez.

Előbb talán körbe kéne nézni, hogy kinek jöhet jól a megunt kanapé. Először a szűkebb, tágabb családban, a szomszédságban, az iwiwen, a kisboltban, az iskolában. Ha már muszáj volt az újat megvenni. Aztán külön kéne gyűjteni a szemetet fajtájuk szerint - és nem ilyenkor utcáraszórni a házipatikát, meg a kiégett izzót, mostantól büntetés is jár érte* - és elvinni a megfelelő hulladékgyűjtőkbe.

Mert lehet utálni azokat, akik a kapitalizmus törvénye szerint (is) pénzt csinálnak a szemétből, akik jó üzleti lehetőséget látnak abban, hogy lomtalanítás idején begyűjtsék, amit lehet, csak vegyük már észre, hogy nem ők cseszik ki az utcára a szemetet. Ez egyaránt vonatkozik az őröket állító családokra, az átvevőkre, az újrahasznosító cégekre. Sőt, nekik csak örülnünk kellene, mert az így kimentett szemét legalább nem a földbe ásva vagy az égetőben végzi. A kapacitás ugyanis véges. Legjobb lenne azt a szemetet meg sem termelni. Ja, hogy egyeseknek van pofájuk széttúrni a hanyagul járdára hordott kupacokat, amiket rendezett polgári fészkünkből voltunk kedvesek odabaszni, hogy nálunk tisztaság legyen. Hát minek van az utcán? Nem, kedves városlakó, a szennyező fizet elv rád is vonatkozik és nem akkor vagy jófej, ha köpködsz a cigányokra, hanem ha levelet írsz ahova kell, hogy ezt az évenkénti ingyenes szemétorgiát hanyagolják, inkább elviszed a magad szemetét szelektíven, vagy meg sem termeled.

Azt már csak zárójelben teszem hozzá, hogy rögtön lenne itt olyan felháborodás, meg olyan rend, hogy csak na, ha nem a járdákat foglalná napokig a szemét, hanem az utakat.

* "Minden körzetben egy gyűjtőpontot jelölnek ki, oda kell levinni például a sütőzsírt, az olajos vagy festékes flakonokat, az elektronikai hulladékokat, vagy a kiégett fénycsöveket, szárazelemeket. Viszont azokat, akik a veszélyes hulladékot a gyűjtőpontok ellenére a lomok közé helyezik, a lomtalanítás idején járőröző közterület-felügyelők vagy megbüntetik, vagy visszavitetik vele a hulladékot a házba. Esetleg, ha nincs meg a hulladék gazdája, akkor bírságot szabnak ki arra a lakóházra, amelyik előtt találták." - így szólt a sajtó. Én még nem láttam ugyan közterest se járőrözni, se büntetni, sőt nem is hallottam ilyesmiről, de a lelki füleimmel annál inkább hallom a kollektív büntetés ellen ágáló virnyákolást. Pedig bizony jogilag is a ház dolga a hozzá tartozó járda tisztántartása. Hóeltakarítás, miazmás. Ez alól nem ad felmentést a szemétfarsang tombolása sem.


1 komment

Címkék: szemét rasszizmus szűklátókörűség ostoba hagyomány

1 jó pont a környezetvédelmi minisztériumnak

2008.02.29. 22:19 StopSzmog


Olvasom a hírt a KVVM honlapján, hogy a ma kezdődő Utazás 2008 kiállításon a Vendégváró Nemzeti Parkok programmal fognak szerepelni. Ez jó dolog, nyilván nem egy turisztikai fórumon kell fölhívni a figyelmet annak romboló következményeire. De lehet nyomatni az ökoturizmust, a zöld utazást meg effélét.
De nem ez volt igazán érdekes, hanem a vége:

"A helyszín tömegközlekedéssel a következőképpen közelíthető meg" - írja előzékenyen a KVVM majd felsorolja a lehetőségeket. És pont :)

Egy szó sem esik parkolásról, közúti tippekről. Bár lehet, hogy egy minisztérium nem is diszkriminálhatna ilyen indirekt módon, de azért ez tetszett. Egy jó pont jár érte.

Más kérdés, hogy a XXI. században már fel lehet dobni az oldalt egy térképpel, belinkelni a BKV, a MÁV és Volán oldalait, vagy legalább az Expo vonatkozó aloldalát, ahol ezek az infók fellelhetők, többek között a jegyárak is.

Más kérdés, hogy biciklitárolókról egyik oldalon sem írtak, vagy ajánlott kerékpáros útvonalakról, de talán ez az idő is eljön. Pár éve rendszeresen küldözgettem egy formalizált levelet minden olyan intézménynek, cégnek, ami volt olyan készséges az 'elérhetőség/megközelítés' menüpontban autós, buszos útvonalakat javasolni, de elfeledkeztek a biciklistákról. Hogy ugyan tegyék már meg. Ha jól rémlik, egy évig bírtam türelemmel. Ezalatt kiment kb. 200 levél, köszönő válasz érkezett 2, változás történt 0.

Szólj hozzá!

Címkék: kvvm good practice

Gyalogosok Jogainak Chartája

2008.02.28. 12:41 StopSzmog


1. A gyalogosnak joga van ahhoz, hogy egészséges környezetben éljen, és szabadon élvezze a közterületek által nyújtott szolgáltatásokat olyan feltételek között, amelyek kellően óvják testi és lelki jólétét.

 

2. A gyalogosnak joga van ahhoz, hogy olyan városi vagy vidéki központokban éljen, amelyeket emberek igényeire szabtak, nem pedig a gépjárművek igényeire, és joga van ahhoz, hogy a szükséges szolgáltatásokat gyalogosan vagy kerékpárral elérhető távolságon belül megtalálja.

 

3. A gyermekeknek, az időskorúaknak és a mozgásukban korlátozottaknak joguk van arra, hogy a városok a könnyű társas érintkezés helyszínei legyenek, ne pedig olyan helyek, amelyek tovább súlyosbítják meglévő gyengeségeiket.

 

4. A mozgásukban korlátozottaknak joguk van olyan külön intézkedésekre, amelyek a lehető legnagyobb mértékben biztosítják független mozgásukat, beleértve olyan módosításokat is, amelyeket közterületeken, közlekedési rendszerekben és a tömegközlekedésben valósítanak meg (vezetővonalak, figyelmeztető jelek, hangjelzések, számukra is használható autóbuszok, villamosok és vonatok).

 

5. A gyalogosnak joga van olyan városi területekhez, amelyeket kizárólag a gyalogosok használatára hoztak létre, amelyek a lehető legnagyobb kiterjedésűek, és nem csupán "gyalogos zónák", hanem összhangban vannak a város általános szerveződésével; ahhoz is kizárólagos joguk van továbbá, hogy rövid, logikus és biztonságos útvonalakat kapcsoljanak össze.

 

6. A gyalogosnak különös joga van azt elvárni, hogy:

a) betartsák azokat a gépjárművekre vonatkozó károsanyag- és zajkibocsátási szabványokat, amelyeket a tudomány elviselhetőnek tart,

b) valamennyi tömegközlekedési rendszerben olyan járműveket állítsanak üzembe, amelyek nem jelentenek levegő- vagy zajszennyezési forrást,

c) „zöld tüdőket" hozzanak létre, beleértve a városi területeken történő faültetéseket is,

d) sebességi korlátokat szabjanak meg, és módosítsák az utak és kereszteződések elrendezését, hogy hatásos védelmet nyújtsanak a gyalogos és kerékpáros forgalom számára,

e) tiltsák meg az olyan hirdetéseket, amelyek bátorítják a gépkocsik szabálytalan és veszélyes használatát,

f) a közúti jelzések olyan hatékony rendszerét alakítsák ki, amely figyelembe veszi a vakok és a halláskárosultak igényeit is,

g) hozzanak olyan külön intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy a jármű- és gyalogosforgalom a közutakat, illetve járdákat könnyen megközelíthesse, ott szabadon mozoghasson és igény esetén megállhasson,

h) módosítsák a gépjárművek alakját és berendezéseit, hogy a leginkább kiugró részek simább vonalúak legyenek, és tegyék hatékonyabbá a járművek jelzőrendszereit,

i) vezessék be a kockázati felelősségi rendszert, hogy a kockázatot létrehozó személy viselje annak pénzügyi következményeit (ahogyan például Franciaországban már 1985 óta működik),

j) olyan járművezetői képzési programot működtessenek, amelyet úgy alakítottak ki, hogy a gyalogosokkal és lassúbb úthasználókkal szemben megfelelő viselkedésre ösztönözzön a közutakon.

 

7. A gyalogosnak joga van a teljes és akadálytalan mozgáshoz, ami a közlekedési eszközök összehangolt használatával érhető el. Különösképpen joga van azt elvárni, hogy

a) környezetbarát, kiterjedt és jól felszerelt tömegközlekedési rendszer álljon a rendelkezésére, amely minden állampolgár igényeinek megfelel, a jó fizikai állapotban lévőktől a mozgásukban korlátozottakig,

b) a városi területeken mindenütt gondoskodjanak kerékpáros létesítményekről,

c) a parkolóhelyeket úgy alakítsák ki, hogy azok ne akadályozzák sem a gyalogosok mozgását, sem pedig azt, hogy a különleges építészeti értékű területeket élvezhessék.

 

8. Minden tagállamnak biztosítania kell azt, hogy a közvélemény a legmegfelelőbb csatornákon keresztül teljes körű tájékoztatást kapjon a gyalogosok jogairól, valamint az alternatív, környezetbarát közlekedési módokról, és hogy ezek a gyermekek számára az iskolai tanulmányaik kezdetétől fogva hozzáférhetőek legyenek.


(Elfogadta az Európai Parlament 1988 októberében)
forrás

1 komment

Címkék: egészség parkolás charta gyalogos élhető kerékpáros

Fontos döntés született

2008.02.28. 00:04 StopSzmog


A főváros városüzemeltetési bizottsága mai ülésén megszavazta azt az előterjesztést, amely arra kötelezi a BKV-t, hogy a jövőben olyan tervezetet terjesszen elő a paraméterkönyvről, amely részletesen bemutatja a BKV bevételeire és költségeire gyakorolt hatásokat, emellett részletesen bemutatja a becsülhető externális hatásokat is (környezetvédelmi, légszennyezettségi hatásokat, utasidőveszteséget stb).

Merthogy ezek eddig nem szerepeltek benne.

UPDATE: irónia!
 

1 komment

Címkék: bkv sajtószemle városháza

Tanulságos levélváltás a BKV ügyfélszolgálatával

2008.02.26. 21:32 StopSzmog


-------- Eredeti üzenet --------

Tárgy:   Vasúti híd tervezett felújítása
Dátum:  Mon, 04 Feb 2008 20:36:37
Feladó:  állampolgár
Címzett: bkvzrt@bkv.hu

Tisztelt BKV Zrt

Sajtóhírekből úgy értesültem, hogy 2008-ban felújítják az Északi vasúti összekötő hidat - aminek egyébként nagyon örülök.

A híradások szerint lesz egy kb. fél éves időszak április és november között, amikor a hidat teljes egészében lezárják a közlekedők - így a gyalogosok és kerékpárosok - elől, ugyanakkor kishajó járatokat indítanak a bal-parti Meder utcától a Római partra (Hableány kikötőig).

Ha jól tudom, az is felmerült, hogy a vonatközlekedés újraindulása után a MÁV járatait is igénybe lehet venni az átkeléshez.

Kérdéseim a fenti tervekkel kapcsolatban, hogy az ideiglenes hajójárat illetve a vonatok
- menetrendje és menetideje várhatóan hogyan alakul az adott szakaszon
- milyen tarifák, menetjegyek és kedvezmények lesznek rá érvényesek
- kerékpár szállításáért kell-e külön fizetni, és ha igen: mennyit.

További segítségüket kérem abban a kérdésben, hogy hol és miként tanulmányozhatnám - online vagy papíron - az északi oldalra szánt kerékpárút részleteit, látvány- és kiviteli tervét. Különösen a felhasználni kívánt burkolatok, a jelzések/táblák/piktogramok és a rá- illetve levezetés megoldása (pl.rámpák) érdekel.

Megtisztelő figyelmüket köszönve várja válaszukat


-------- Eredeti üzenet --------

Tárgy:     visszaigazolás (16211/6400/2008)
Dátum:    Wed, 6 Feb 2008 08:52:04 +0100
Feladó:    Ügyfélszolgálat BKV Zrt. <KI_UeGYFELSZOLAT@bkv.hu>
Címzett:   állampolgár


Tárgy: visszaigazolás elektronikus üzenet olvasásáról.

Tisztelt Utasunk!

Tájékoztatjuk, hogy elektronikus levele Társaságunkhoz megérkezett.
Bejelentése alapján azonnal vizsgálatot kezdeményezünk.
Válaszunkat a lehető legrövidebb időn belül (legkésőbb 30 nap) megküldjük Önnek.

Türelmét előre is köszönjük.

BKV Zrt. Ügyfélszolgálat

-------- Eredeti üzenet --------

Tárgy:     válasz
Dátum:    Tue, 26 Feb 2008 11:35:27 +0100
Feladó:    Ügyfélszolgálat BKV Zrt. <KI_UeGYFELSZOLAT@bkv.hu>
Címzett:   állampolgár

*Ügyszám: 2892/2008  *
* _Tárgy_:* tájékoztatás

Tisztelt !  

Köszönjük, hogy észrevételével megtisztelte Társaságunkat.

Tájékoztatjuk, hogy az Északi vasúti Duna-híd átépítésével kapcsolatban még folynak a tárgyalások és egyeztetések a tervezők, kivitelezők, Fővárosi Önkormányzat, Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a MÁV Zrt., és társaságunk között.

A tervezett kerékpárutak terveivel kapcsolatban a Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztálya az illetékes. Előzetes információink szerint a hajójárat június 1-jétől, augusztus 31-ig közlekedik (természetesen a munkáltatok tolódásának esetén tovább) csúcsidőben fél óránként, egyéb időben óránként 5.30 órától előreláthatólag 23.00 óráig. A hajójárat kerékpár szállítására alkalmas lesz, azonban tarifák meghatározás folyamatban. Kérjük pontosabb információért egy későbbi időpontban szíveskedjen érdeklődni vagy kísérje figyelmemmel a média híradásait.

Köszönjük, hogy időt és energiát fordított arra, hogy írjon nekünk,
Társaságunk járművein kellemes utazást kívánunk Önnek.

Budapest, 2008. február 26.
                            

Üdvözlettel:

Szüts Katalin

ügyfélszolgálat-vezető

1 komment

Címkék: bkv levél hiányos tájékoztatás

Éljen Bogotá! - Enrique Penalosára szavazok

2008.02.24. 22:04 StopSzmog


A múltkor azt mondtam, hogy nálam Ken Livingston a befutó polgármester, de ha ők ketten küzdenének a szimpátiámért, talán mégis Enrique Penalosa nyerne. Az origo tavaly megjelent összeállítása azoknak a fővárosoknak a küzdelmét mutatja be röviden, amelyek hozzánk hasonlóan fulladoznak a szmogban. És ahol nem csak dumáltak, hanem hatékonyan tettek is az "élhetőbb város" szlogen megvalósulásáért. Legalább néhány lépést:

Bogotában az ezredfordulón radikálisan átalakították a közlekedést. Zárt buszsávokon haladó, metróvonalakhoz hasonló gyorsbusz rendszert építettek ki. Létrehozták a világ egyik legnagyobb kerékpárhálózatát, bevezették az autómentes napot, amelyen az egész városban tilos autóval közlekedni, csúcsforgalmi időszakokban pedig páros-páratlan rendszám alapján korlátozzák az autóforgalmat.

Bár minden bogotái szenvedett a szmogtól és a közlekedési dugóktól, a radikális tervek eleinte nem voltak túl népszerűek. Az autósok inkább még több utat akartak. "Majdnem bíróság elé állítottak, amiért eltávolíttattam a járdákon parkoló autókat" - mondta a bogotái közlekedés átalakításában oroszlánrészt vállaló Enrique Penalosa, a város akkori polgármestere.

Miért volt szükség az átalakításra?

Kolumbia fővárosa az 1990-es évek elejére az egyik legszennyezettebb várossá vált a világon a motorizáció miatt. Egy átlagos, városon belüli utazás 70 percet* vett igénybe, a közlekedési dugók 95 százalékát okozó autók (közel 1 millió) Bogotá lakosságának alig 20 százalékát szállították. A fennmaradó 80 százalék a dugókban veszteglő, lerobbant tömegközlekedéssel próbálkozott. A nagy autóforgalom miatt magas volt a balesetek száma, a rossz levegő pedig komoly egészségügyi problémákkal fenyegetett. (Haláleseteket okozott.)

Az intézkedések bevezetése után

- 0,3 százalékról 5 százalékra nőtt a kerékpározók aránya
- a légszennyezettség 16 százalékkal csökkent
- tizedére csökkent a balesetek száma a gyorsbusz útvonalán
- egy órával csökkent a napi dugók időtartama
- több mint 40 százalékkal nőtt a közlekedési sebesség

Nem tudom, hogy azóta mi történt Bogotában, sikerült-e fenntartani, továbbfejleszteni, más városokban adaptálni - ilyesmikről ritkán ír a sajtó. De ha Penalosa éppen állás nélkül van, én tudok egy várost, ahol nagy szükség lenne az elszántságára és az eszére.

* Budapesten hány perc is?

2 komment

Címkék: polgármester radikális bogota ciclovia

Aláírásgyűjtés a BKV legújabb ámokfutása ellen

2008.02.22. 22:03 StopSzmog


"Valaki valahol kitalálta, hogy a BKV napi működését nullszaldóssá kell tenni már 2008-ban. A 2006/2007 fordulóján hivatalba lépett új BKV-menedzsment azt kommunikálta, hogy létszámleépítéssel, racionalizálással, központosítással, belső átszervezésekkel (évi) 9 milliárd forintot már megtakarított, a nullszaldóhoz még 6 milliárdos spórolás kell, ehhez viszont már a szolgáltatás színvonalát kell csökkenteni, vagyis kevesebb járművet, rövidebb járatokat kell üzemeltetni.

A tervezett ritkítások ésszerűtlenek, felháborítóak, sok ember munkába jutását teszik nehézkessé, várhatóan sokan ülnek majd autóba a megváltozott helyzett miatt. A BKV vezetés szemmel láthatóan teljesen semmibe veszi az utasok érdekeit és nem is törekszik ésszerű kompromisszumokra.

A petíció aláírásával kinyilvánítom, hogy a tervezett járatritkítást, mint elfogadhatatlan és elkerülhető döntést ellenzem."

Aláírók listája
Aláírom

Aki nagyon nem tudja, miről van szó, annak ömlesztek néhány olvasnivalót:

Egy Miskolccal kevesebb - index.hu
Kiakadtak a civilek a járatritkításon - index.hu
Megtizedelnék a budapesti közlekedést - BKVfigyelő blog
A BKV bejelentette járatritkítási terveit - CM
BKV ritkítás konkrétumok - ezt nem hiszem el! - CM

és így tovább.

Valamiért a Duna Kör meg a Bősi álruhába bújtatott békés (és tömeges!), de egyértelműen diktatúra-ellenes tüntetések járnak mostanában az eszemben.

1 komment

Címkék: bkv petíció járatritkítás

Luud Schimmelpennick, a drótöszvér

2008.02.22. 11:11 StopSzmog


Beszélgetés Luud Schimmelpennickkel
2008. február 23., szombat 16h
Helyszín: A38 Hajó étterme

A belépés díjtalan, a faszi szent őrült, azonban az étterem árai megfontoltságra késztetők és bringatároló sincs a hajónál. Ezeket a szempontokat kell mérlegelni ;)

"Aki járt már Amszterdamban, tudja, hogy a holland főváros a biciklisek paradicsoma. Annak ellenére, hogy a lopás ott sem megy ritkaságszámba (ahogy a helyiek mondják, "a három lakat valamivel jobb, mint a kettő"), a korábbi embertelen dugókat felváltották a vígan kerekező családanyák, üzletemberek és nyugdíjasok. Hogy ott miért sikerült? Az nem magyarázat, hogy Amszterdam lapos város, mert a csatornák felett átívelő hidakon bizony meg kell erőltetni a vádlit. Az időjárás sem kifogás, hiszen a tengerparti Amszterdamban majd' mindennap esik egy keveset. A magyarázat - kis túlzással - egyetlen név: Luud Schimmelpennick.

Luud Schimmelpennick az amúgy sem egyhangú amszterdami politikai élet egyik legszínesebb egyénisége. A jelenleg is önkormányzati képviselő Schimmelpennick a nagyvárosi kerékpáros közlekedés elkötelezett szószólója, formatervező és közlekedési szakértő. Nevéhez fűződik az ún. Fehér bicikli* projekt, aminek óriási szerepe volt abban, hogy manapság Amszterdamot a kerékpárok városaként ismerjük. Korát jócskán megelőzve, már a hatvanas években kiállt a városi kerékpározás mellett, és elveiből azóta sem enged.

Hogyan érte el céljait? Milyen akadályokkal kellett megküzdenie? Hogyan viszonyultak kezdeményezéseihez az amszterdami polgárok és városvezetés? Honnan megrögzött makacssága, amivel végigviszi kerékpáros ötleteit? Ezekre és hasonló kérdésekre ad választ a városi bringázás nagy úttörője."

A beszélgetés a LowFesztivál Holland-Flamand Kultfeszt része.


* Fehér bicikli, vagyis witfiets (white bicycle) - a '60-as években indult program lényege, hogy bárki igénybe veheti a városi kezelésben lévő bringát, hogy inkább azzal intézze az életét, ne kocsival. Anno 10 darabbal indult az egész. Az anyavárosban és más holland városban már nem működik ez a program, talán mert nincs rá akkora szükség, vagy mert annyi for profit kölcsönző nyílt, ki tudja. Számos város (Bécs, Párizs) átvette és - néhány döccenővel meg módosítással - sikerrel működteti az ötletet. Sajnálatos tény ugyanakkor, hogy Hollandia az egyik legszennyezettebb ország Európában, ami a NO2 és PM10 értékeket illeti. 

Szólj hozzá!

Címkék: fehér képviselő bicikli amszterdam önkormányzati luud schimmelpennick

HANGOSABB szirénát akarnak a mentősök

2008.02.22. 10:43 StopSzmog


Újabb MTI-alapú gyöngyszem következik. Az önjáró hazugsággyár működés közben.

Az origon olvastam először, hogy a mentősök másmilyen szirénát akarnak, mert:

- a ma használt megkülönböztető jelzések elavultak, cseréjük elengedhetetlen
- az autósoknak fogalmuk sincs, mit kell tenni, ha megjelenik egy szirénázó kocsi
- legyenek európai színvonalú fényhidak és szirénák az OMSZ autóin, legyen világbéke
- segítségükkel csökkene a balesetek száma

Egyedül a legutóbbi érv vehető komolyan. Két példát is hoznak mentősös balesetre. Az egyikből nem derül ki, pontosan mi történt (ez is MTI ofkorz), és a másiknál sem kap sok szerepet a hangjelzés: egy kocsi áttért a szemközti sávba és frontálisan ütközött egy mentőatóval, amibe egy harmadik kocsi hátulról beleszaladt.

Arról nem esett szó, hogy mennyiben lassítja egy száguldó mentő haladását az elégtelen sziréna, megmérték-e egyáltalán. Mennyiben lassítják a taplóbb autósok. Arról sem tudunk meg semmit, mi lenne az elegendő decibelben, fényerőben. A tehetetlenkedő ésvagy pöcsike sofőröknek meg nyilván nem  lenne hirtelen több eszük attól, ha hangosabban szólna a seggükben a sziréna.

Máskülönben Torbágyi Pál az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) műszaki vezetője úgy nyilatkozott, hogy "ezen a legmodernebb fényhidak, vagy szirénák sem tudnak segíteni". Na akkor?

Az index híre kicsit bővebb, onnan már az is megsejthető, mi állhat a dolog hátterében. (Szó szerint ezt a változatot hozta egyébként a királyi TV és az MNO is.)

"Krizsán Lajos, a bemutatót szervező cég ügyvezetője beszédében hangsúlyozta, hogy a "kéklámpás" autók mielőbbi célhoz érkezésében nagy segítséget nyújtanak a megkülönböztető jelzések, ezért is fontos, hogy azok jól láthatók és hallhatók legyenek."

Percig nem vitatva a jól láthatóság-hallhatóság fontosságát, megkérdezném, mégis ki ez a Krizsán Lajos. Aki ennyire aggódik a halkszavú szirénák miatt. És aki önzetlenül szirénabemutatót szervezett az OMSZ-szel karöltve, hogy teret adjon aggodalmainak. És aki miatt kezdhetünk gyanakodni.  Talán tűzoltó, talán kitüntetett törzszászlós. De akkor mit csinál a mentősöknél? Miért szervez sajtótájékoztatót?

A Független Hírügynökség szerint nem csak a mentősök akarnak erősebb szirénát, hanem a tűzoltók és a rendőrök is.  Ez a forrás úgy említi Krizsánt, mint a Fire Quip International Kft. vezetőjét. Aha. És tessék mondani, mivel foglalkozik a Fire Quip International? Szirénák és villogók gyártásával esetleg? Az IRM ingyenes cégjegyzékében Fire Quip kezdetű cégnév a nyilvántartásban nem szerepel. Se International. És máshol sem találtam. Még akár elírás is lehet, pl. Equipment.

Egyébként nem az infóhiányos tájékoztatás miatt került ide ez az egész - majd a magára büszke honi sajtó felgöngyölít, ha akar - hanem a további indoklás miatt:

- a megkülönböztető jelzéssel közlekedők gyakorlatilag belevesznek a városi alapzajba
- a mai modern autók szigetelése + a hangos rádió mellett alig hallani a szirénákat

Ezt készséggel elhiszem. Ugyanakkor napi tapasztalat az is, hogy a 112-es kocsik iszonyatos hangorkánt bírnak produkálni. Gyalogosként vagy biciklisként (ahol nem véd a modern autók szigetelése) elviselhetetlen bír lenni. Én aztán kiválóan hallom, látom és pillanat alatt el tudok tűnni az útjából, ha éppen ott állok. Hány gyalogosgázolás írható a szirénázó autók számlájára az elmúlt 10 évben? Gyanítom, elsősorban nem miattunk szól  ilyen éktelen hanggal a sziréna, hanem az alapból hangos és az utakat faltól-falig elfoglaló kocsik miatt. Városi alapzaj, ugye? Az csak úgy van, mint a szél, meg a hold járása. A zaj- és fényszennyzés olyan hozadéka a városainkat/tüdőnket mocskoló motorizációnak, amiről a légszennyezés mellett kevesebb szó esik, pedig legalább annyira igazságtalan és gyilkos.

Mielőtt nagyon kevés/nagyon sok pénzt ölnénk bele a még hangosabb tülkölésbe (amit persze nem csak a mentők és egyebek használnak, hanem a közművek, a BKV, a kormány stb, nyilván ők is azt akarják, hogy hallatszódjanak), szóval mielőtt nekiesünk, el kéne töprengeni, hol lesz a spirál vége. A még hangosabb sziréna növeli a titokzatos alapzajt. Ezért még hangszigeteltebb autókat gyártanak. Erősebb rádiókat. És pl. még hangosabb "utastájékoztatási szignálokat". Ez mind növeli az alapzajt. Tehát még hangosabb sziréna kell. And so on.


2 komment

Címkék: mti sajtószemle zajszennyezés csúsztatás

Bepróbálkozik a civileknél a főváros

2008.02.21. 14:22 StopSzmog

 

Mondunk jó hírt is a február 28-án esedékes Fővárosi Közgyűlés üléséről, ahol előreláthatóan döntést hoznak a civil szervezetekkel való kapcsolattartás - mondjuk így - elősegítéséről. Jó pár éves késéssel és szankciók nélkül ugyan, de mintha mozdulna valami.
Miért fontos ez?

Mert ad hoc alapon megy a dolog. Mert a civil vélemények (sem az egyéniek, sem a szervezetiek) tulajdonképpen nem jelentek meg - vagy csak alig, gyakran véletlenül - a döntéselőkészítő és döntéshozó munkában. Párbeszéd szinte nuku. Vagy megtudta egy szervezet, hogy mire készülnek a Városházán, vagy nem. Többnyire inkább nem. Vagy bele tudott érdemben szólni a döntési folyamatba, vagy nem. Többnyire inkább nem. Vagy jóindulattal és segítőkészen fordultak hozzá az önkormányzattól, vagy nem. Többnyire inkább nem (a legfrissebb példa, amikor Hagyó szerdán kitolt velük.)
Az előterjesztést olvasva az a benyomásom, hogy a tervezett változat sem lesz tuti - már ha elfogadják - de a mostani káosz és pofátlan negligálás talán csökken általa. Vagy legalább kap egy kis figyelmet a téma és egyre több civil illetve civil szervezet lesz, aki/ami megpróbál élni a belepofázás jogával. Meg kikényszeríti a jogszabályokban is rögzített jogait.

Az előzményekről: legutóbb éppen három éve, 2005.-ben hoztak tető alá egy Deklarációt (1493 számú határozat).  Nem állom meg, kivonatolva idemásolom, mert olyan szép. Teljes egészében itt olvasható. Tehát akkor, tadadadamm

 

a Fővárosi Önkormányzat Civil Nyilatkozata

 

Budapest Főváros Közgyűlése - abban a meggyőződésében, hogy a civil szervezetek hatékonyan tudják képviselni a fővárosi polgárok csoportjainak sokszínű, sokszor egymásnak ellentmondó érdekeit - kinyilvánítja, hogy a fővárosi civil szervezetekkel való együttműködését kiszámítható és intézményes alapokra helyezi, az eddiginél szervezettebbé, rendszeresebbé teszi, szélesíti.


A civil szervezetekben megnyilvánuló lakossági aktivitás, társadalmi szolidaritás, az önkéntes munkát végző emberek tudása, tapasztalata, lokálpatrióta elkötelezettsége és felelősségérzete nélkülözhetetlen Budapest életében. A fővárosi - és kerületi - önkormányzati képviselők, tisztségviselők és testületek a helyi közhatalom megtestesítői, de nem kizárólagos letéteményesei. A választott önkormányzati testületek és döntéshozók a civil szervezetekkel való együttműködésben több információ birtokában, nagyobb társadalmi egyetértést élvezve tudják meghozni a fővárosi polgárok érdekeit szolgáló döntéseket, ellenőrizni a döntések végrehajtását, és lemérni azok hatását, lehetőséget adva a közvetlen demokrácia érvényesülésének, biztosítva az önkormányzat(ok) működésének fokozottabb társadalmi ellenőrzését. A Fővárosi Önkormányzat számít arra, hogy az együttműködés szilárd alapokra helyezésével saját önkormányzati feladatellátásának, működésének hatékonyságát is javítani tudja.


A Civil Nyilatkozat célja átfogó elvek meghatározása a tevékenységüket elsősorban Budapesten kifejtő civil szervezetek és a Fővárosi Önkormányzat közötti együttműködés formáinak, eljárásainak és technikáinak - jogszabályban nem érintett – kereteire vonatkozóan.


1. A Fővárosi Önkormányzat részvételi jogokat biztosít a civil szervezetek számára döntéseinek előkészítésében. Lehetőséget teremt a fővárosi polgárok érdekeit segítő, életminőségét javító, és mások érdekeit nem sértő civil kezdeményezések megjelenésére a főváros jogalkotási terveiben és döntéseiben. Nyitott tájékozódási lehetőséget biztosít, és tájékoztatási kötelezettséget vállal annak érdekében, hogy már a tervezetek előkészítésének szakaszában, a szabályalkotás minél koraibb fázisaiban mérlegelhető szempontként megjelenhessen a szabályozásban érintett civil vélemény. A közgyűlés és a bizottsági ülések előkészítése során intézményes lehetőséget biztosít a tárgyalt napirendekhez kötődő civil javaslatoknak a képviselőkhöz történő eljuttatására.


2. Az önkormányzati közfeladatok ellátásában szabályozott lehetőséget biztosítunk a civil közreműködésre. Az önkormányzati intézmények működésének fenntartói ellenőrzésében lehetőséget adunk a szakmai szempontból érintett civil szervezetek közreműködésére.

5. A Fővárosi Önkormányzat a Civil Szervezetek és Társadalmi Kapcsolatok Bizottsága útján a városban működő civil szervezetekkel való együttműködést kialakítva törekszik egy olyan fórum létrehozására, amely a társadalmi szervezetek általános érdekeinek megjelenítését képes legitim módon szolgálni és színterét adhatja az Önkormányzat és a civil szféra közötti folyamatos párbeszédnek.


6. A jelzett célok megvalósítása érdekében a Közgyűlés létrehozta a Főpolgármesteri Hivatal keretében működő Civil Irodát, hogy lehetőséget biztosítson a véleménynyilvánításra, közvetítő szerepet töltsön be, adatbázist hozzon létre a fővárosi önkormányzattal kapcsolatba került, illetve erre jelentkező civil szervezetekről, ezzel is segítve a pályázati rendszer egyszerűsítését. A Civil Iroda gondoskodik a Közgyűlési és bizottsági ülések tárgyalt napirendi pontjaihoz kötődő civil javaslatok eljuttatásáról, valamint információs szolgáltatást biztosít a fővárosi tevékenységi körű civil szervezetek részére. 

A Fővárosi Közgyűlés Civil Szervezetek és Társadalmi Kapcsolatok Bizottsága folyamatosan várja a Nyilatkozat érvényesülését, megújítását célzó civil partneri észrevételeket, minden naptári év utolsó bizottsági ülésén napirendjére tűzi és megvizsgálja azokat és tapasztalatiról beszámolva az erről kialakított  javaslatait  a Közgyűlés elé terjeszti.


Hát így. A keret hivatalosan eddig is adott volt, csak élni kellett volna vele :)
Természetesen nem egyénenként, tessék tömörülni.

És hogy most mi fog változni Egerfai József és Horváth Csaba (Igazgatási és Hatósági Ügyosztály) előterjesztése nyomán? Amiben most - három év elteltével - többek között javasolják, hogy a főjegyző intézzen felhívást civil szervezeteknek, ugyan vegyenek már részt az ágazati Civil Konzultációs Tanácsok munkájában? Amely csak akkor áll föl, ha minimum 5 szervezet vesz részt benne? Coming soon, 2008. február 28-án minden kiderül.
Semmit nem kell elkapkodni.
Az ülés amúgy nyílt, ha valaki nagyon ráér és nincs türelme kivárni a jegyzőkönyvet.
 
UPDATE: A 2005-ben elfogadott Civil Nyilatkozat után 2009 márciusában megszületett a Civil Rendelet. Bizony, semmit sem kell elkapkodni. (A cikkből linkelt béna táblázat amúgy botrányos.)
 

 

Szólj hozzá!

Címkék: civil együttműködés tanács nyilatkozat önkormányzatiság konzultációs lassúság

A KDNP is ad a fővárosi szarnak egy pofont

2008.02.21. 13:14 StopSzmog


Kevesen tudják, de a Fővárosi Közgyűlés 2008. február 28-án tartja havi rendes dzsemboriját. Szokás szerint sok érdekes és igazán húsbavágó téma lesz, ilyen például Budapest csatlakozása a Gyermekbarát Városok Európai Hálózatához (European City Network, Cities for Children), Demszky Gábor dr.  előterjesztésében, iktatószám 30-376/2008:

"A Hálózatot az európai demográfiai helyzet szem előtt tartásával hozták létre, amely komoly kihívást jelent a városok életképessége szempontjából. Az európai városi vezetőknek lehetőségük van arra, hogy befolyásolják a városok lakosságának életminőségét, azáltal, hogy gyermek és ifjúságbarát feltételeket teremtenek, valamint a gyermekek, a fiatalok és a szülők jólétét befolyásoló intézkedéseket az önkormányzati politika középpontjába helyezik. A gyermekek és fiatalok Budapest életében is fontos helyet és szerepet töltenek be, ezért fontosnak tartjuk, hogy a Főváros is csatlakozzon ehhez a szervezethez és a szervezet által kezdeményezett programokhoz.
A tagság nem jár anyagi kötelezettségvállalással."

Nyilván megszavazzák, hiszen nem jár semmilyen kötelezettséggel, nem kerül semmibe, viszont olyan de olyan jól hangzik.

A másik fontos előterjesztés a KDNP frakció nevéhez kötődik, Endrédy István dr. jegyzi, méghozzá a hangzatos Fővárosi Önkormányzat környezetbarát működését elősegítő intézkedések címen. Az áll benne többek között hogy a monitorok kapcsoljanak standby 30 perc után, hogy kívánatos a takarékos vízhasználat, meg hogy ésszel kell nyitni-csukni az ablakokat, és hogy legyen az irodákban virág. Szívem szerint idemásolnám az egészet, de béna vagyok és nem tudtam megoldani a .pdf-ben mentett kép szöveggé alakítását. Innen letölthető ennek a nagyszerű és korszerű, minden szavában előremutató kezdeményezésnek mindkét oldala.

Nyilván megszavazzák ezt is, hiszen nem jár semmilyen kötelezettséggel, nem kerül semmibe, viszont olyan de olyan jól hangzik.

Szólj hozzá!

Címkék: város kdnp rizsa közgyűlés gyermekbarát

Életveszélyes videók

2008.02.21. 10:00 StopSzmog


Évek óta jönnek szép sorban a hírek, hogy hány gyalogost ütöttek el (5-6-7ezret, már nem tudom), és ebből hányat ún. kijelölt gyalogátkelőhelyen.
A média néha kissé csúsztat - nem feltétlenül szándékosan, csak figyelmetlenségből, trehányságból - amikor arról kopipésztel, hogy "villamossíneken gázoltak el egy gyalogost", közben a képeken jól látszik, hogy valójában zebrán csapták el szerencsétlent. De a hír nem ez, hanem hogy miatta nem megy a villamos. Egy ideig háborogtam, gyűjtöttem, szerkesztőségekkel leveleztem, ha ilyesmire bukkantam, persze semmi haszna.

A másik verzió - ha lehet, még érzéketlenebb - amikor arról szólnak a hírek, hogy elütöttek valakit, ezért várhatóan eddig meg eddig le lesz zárva x sáv, vagy teljes szélességben és egy szót sem vesztegetnek a sérültre/halottra. Igen gyakran ki sem derül, mi lett vele. A másik nagy fájdalmam, hogy az eseteket annyiban hagyja a sajtó (általam olvasott része), soha nem tér vissza, de még a különlegesen brutális esetekről sem tájékoztat - pedig abból tanulhatna mindenki. Talán kevesebb lenne az "á, úgyis fölmentik vagy kap 6 hónap felfüggesztettet 1 évre" kezdetű vélekedés, ha tudnánk arról, melyik ügynek mi lett a következménye, elmarasztaltak-e valakit. Ha meg tényleg mindig az a vége, hogy fölfüggesztett, meg kimossák, akkor meg arról kéne bőszen cikkezni.

Miért is jutott eszembe mindez. Történt, hogy az amúgy is botrányosan életveszélyes Gyömrőin elütöttek egy 1.fiatal 2. nőt 3. zebrán 4. kétszer 5. a helyszínen meghalt. Volt is naaaagy felzúdulás, további híreket jó szokás szerint azóta sem kaptunk az ügyről.

Két-három bátor/ vakmerő/ őrült fiatal nehány hónappal később elment a helyszínre és videóval  dokumentálta, miféle veszélyeknek teszi ki magát az, aki gyalogosként, tök szabályosan megpróbál átkelni az adott szakaszon. Hátborzongató. Erre jó a kamera.

És még mire jó? Például, hogy saját szümüinkkel möglássuk, mekkora képtelenség szabályosan közlekedni biciklivel Budapesten.

Szólj hozzá!

Címkék: média alternatív közlekedésbiztonság zebra gázolás mainstream

Ken Livingstonra szavazok

2008.02.20. 23:02 StopSzmog

Más városokban kicsit másként állnak a dologhoz. Pár nappal később jött a hír, hogy

"London polgármestere, Ken Livingston bejelentette, hogy október 27-étől* nyolc fontról huszonöt fontra (8.500 forint) emelik fel a város egy részén már öt éve bevezetett zsúfoltsági díjat a nagyteljesítményű gépkocsikra vonatkozóan."

Magyarul a négykerékmeghajtású luxusterepjárókat és a három literesnél nagyobb motorkapacitású autókat illetné ilyen megkülönböztetett figyelemmel. Az alacsony szén-monoxid-kibocsátású járműveket, például az elektromos autókat ugyanakkor díjmenetesen engednék be. A zsúfoltsági zónát öt font összegű díjjal 2003 februárjában vezette be - sokan meg akarták lincselni, mások kiálltak mellette, ahogyan ez lenni szokott ilyen ügyekben -, de miután nagyobb volt a támogatók, mint az ellenzők tábora (gyak. győzött a józan ész), vagy csak kitartó volt, később nyolc fontra emelte a behajtási díjat. Aztán volt mersze alaposan kibővíteni az eredeti zónát. Mondjuk azóta csak naponta 70 ezer autóval csökkent a belváros forgalma, tehát végül még sem a józan ész ül tort, de ez is több, mint a semmi. Jóval több. Azt sem szabad elfelejteni, hogy Livingston nem a saját (pártja, csókosa, stb) zsebére dolgozik és még csak nem is az illegálisan működő parkolótársaságokkal risztel, hanem kötöttpályás közlekedésre, biciklis infrastruktúrára, meg efféle hülyeségekre költi az így befolyó pénzt.

A mostani döntését máris támadják az érintett cégek (itt pl. a Porsche), arra hivatkozva, hogy ez "még a gazdagokat is elgondolkodtathatja, ne vegyenek-e kisebb kocsit".
Azért ez szép öngól volt a Porsche részéről, szerintem Livingston a markába röhög most, hogy ilyen nyíltan bevallották: a bömös autó KIZÁRÓLAG státusz-szimbólum, semmi más. A nagyon gazdagok, mi? A szívem szakad értük. Arról nem szól a fáma, hogy próbálkoztak-e már rendszámcserével.

* később február 27-t írnak. Talán csak elnézték, hogy II vagy 11.

2 komment

Címkék: london dugódíj öngól

A páratlan Hagyó Miklós

2008.02.20. 22:50 StopSzmog


Azt írja a maga nemében egyedülálló Metro újság február 15-én, idézem:

Metro: Januárban állandó hír volt, hogy a főváros levegőjének szennyezettsége kritikus. Milyen Budapest szmogriadóterve?

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes: A hatályos rendelet szerint enyhébb esetben a lakosság tájékoztatása és az önkéntes korlátozásra való felhívás mellett csak az érintett üzemek csökkentik kibocsátásukat 25%-kal. A legsúlyosabb helyzetben – riasztási fokozatában – viszont ez a csökkentés 50%-os, és el kell rendelni a személygépjármű-forgalom teljes korlátozását a Hungária körúton belül, a peremkerületekben pedig egy páros-páratlan elven működő forgalomkorlátozást. Ez utóbbi – hozzá kell tennem – nem biztos, hogy a legszerencsésebb megoldás, kezdeményezni is fogom a felülvizsgálatát. Ez a rendszer például a környezetkímélőbb motorral működő páros rendszámú személy- és tehergépjárműveket adott esetben kitiltja a forgalomból, míg a páratlan számú, nagyobb légszennyezést okozó járművek továbbra is közlekednének."

A nyilatkozó vagy páratlanul hülye, vagy titokban megoldotta korunk egyik legsúlyosabb  környezeti problémáját. Csupán párosszámú rendszámokkal kell felszerelni az autókat és sitty-sutty, máris élhetőbb lesz minden város.

Szólj hozzá!

Címkék: rendszám ökörség szmogriadó hagyó

Mire jó az SMS? Diszkriminálhat a BKV

2008.02.20. 01:28 StopSzmog


Azt olvasom, hogy a kajla papírfecni és a civilizáltabb chipkártya mellett létezik a mobilon vett jegy intézménye is, ami vagy lesz nálunk vagy nem, mindenesetre elvben megoldható, és miért ne lenne az. Nem teljesen tiszta, hogy mi most ennek az aktualitása pontosan, kicsit reklámszagúra sikeredett a cikk, de ami külön szemet szúrt arról nem tudom eldönteni, hogy a szoftvergyártó vagy a BKV sajtóanyagában maradt-e benne ilyen szépen.

"A szoftveres vásárlás további előnye a rugalmasság, ha a BKV újfajta jegyet akar bevezetni, akkor nem kell költséges reklámkampánnyal informálnia a felhasználókat, hiszen a szoftverben automatikusan megjelenhetnek az új termékek."

Reklám nemegyenlő tájékoztatás. Vagy arra céloznak netán, hogy milyen baszomsokba került amikor telenyomták a várost az idétlen "30 napos? Akaroooom"- plakátokkal? Ahelyett, hogy lélegeztetőgépekre / utazási árkalkurátorra költötték volna.

Amúgy ha az újfajta jegyekről csak az internetes mobilján kaphat információt a k. utas, akkor mi lesz azokkal, akiknek nincs telefonjuk. Vagy mobil szélessávjuk. Vagy a csóringereknek nem vezetnek be új jegyfajtákat? És különben is, ez most burkolt célzás volt arra, hogy új jegyfajtákat fognak bevezetni csak már elfelejtettem a sorok között olvasás technikáját?

***
Az SMS-ben rejlő lehetőségek másik példája az a kísérlet, ami Portsmouth városában (200.000 fő) zajlik egy rendőr ötlete nyomán. Speciális lakat + SMS küldés + térfigyelő kamerák = - 90% bringalopás a három hónap alatt. Ez ígéretesebbnek tűnik, bár elhangzottak megfontolásra érdemes kritikák is a tárgyban.

Szólj hozzá!

Címkék: sms

Áramtermelés sétával

2008.02.18. 19:49 StopSzmog


A kanadai Simon Fraser Egyetem kutatócsoportja egy olyan lábra csatolható szerkezetet fejlesztett ki, ami elektromos árammá alakítja a mozgási energiát. A kutatók állítása szerint kényelmes sétatempóban percenként ötwattnyi áramot sikerült előállítaniuk a tesztelőknek, de a gyorsabb menetelés növeli a teljesítményt is, így akár 13 wattot is lehet termelni percenként. Ez már jelentős, félórányi mobilbeszélgetés energiaszükségletét fedező mennyiség - fordítja nekünk a Népszabadság.


Max Donelan prof.







A személyi áramtermelő működtetése szinte észrevehetetlen, vagyis nem növeli érezhetően a járásba fektetett energiát. A további kutatások nyilván a még kisebb, még könnyebb, még kényelmesebb - ezzel együtt még hatékonyabb kütyük kifejlesztésének irányába mutatnak. Illetve a lehetséges felhasználási területek feltérképezésébe.

A mozgási energiát elektromos árammá alakító megoldások persze nem újak - emlékeztet a cikk is -, hiszen régtől létezik kurblis rádió, lámpa, fényképezőgép és így tovább, még a cipőtalp összenyomódásából nyert elektromosság hasznosításával is kísérleteznek újabban. Ezeket nem csak energiaszegény vidékeken lehet remekül használni, hanem ideje lenne nálunk is meghonosítani.

Emlékszem, mennyi lelkiismeretfurdalást okozott, hogy dinamós biciklilámpa helyett akkusat használok. Viszont ha lehetne emberi erőre alapozott világításom, ami mégsem szedi szét a gumit, hmm.

1 komment

Címkék: zöld energia

Óbuda mérőállomást követel

2008.02.17. 22:49 StopSzmog


Pontosabban a polgármestere, Bús Balázs követel légszenyezettség-mérőt a Flórián térre.  (Nem tiszta levegőt, hanem mérőállomást, de hát valahol el kell kezdeni.)

A közlemény szerint azért van szükség a mérőállomásra, mert a megnövekedett forgalom miatti légszennyezettség veszélyezteti az ott élők egészségét.
(Nem tiszta levegőre van tehát szükség, hanem mérőállomásra, de hát valahol el kell kezdeni.)

Az mondjuk jó, hogy egy potentát egyenes összefüggést lát a forgalom és a szmog között, többeknél ez nem kézenfekvő.


Tény, hogy Budapesten összesen 11 hivatalos állomás van, országosan meg (9 körzetbe szervezve) 31 városban találunk ilyesmit, némelyikben (pl. Pécs) több is van. Vannak aztán területek, amik kimaradtak a szórásból, vagy csak a térképről, ilyen pl. Bács- Kiskun, Vas és Zala megye. Lehet, hogy ott nem automatikus állomások vannak, hanem néhanap megmérik manuálisan. Hogy ez a kb. félszáz állomás sok vagy kevés, azt nem tudom. Hogy van-e arra előírás, hány emberre kéne jusson egy-egy állomás, azt se tudom.

Pár éve (2001-ben) arról volt szó, hogy Budapesten "a jelenleg üzemelő nyolc légszennyezettségmérő-állomás korszerűtlen, nem felel meg az Európai Unió elvárásainak. A jövőben csak hat mérőállomás lesz, amelyet azonban a városvezetés is kevesell." Jó, tehát 6 kevés Budapestnek, ennyit már tudunk, és az sem mindegy, hogy mennyire korszerű.

Van más is. A Petőfi Népe arról írt 2006 december végén, hogy Kecskeméten csak egy hónap múlva tudják meg, ha gond van, mert a kémcsöveket Szegedre szállítják elemzésre. Ez a tágra szabott átfutási idő nyilvánvalóan nem segíti elő az azonnali intézkedést, ha éppen szükség lenne rá. De gond egy szál se, hisz Kecskeméten ugyanúgy nincs szmogriadó, mint bármelyik másik településünkön, vagy csak amolyan látszat.

Mondjuk nekem az sem teljesen világos, hogy ez a mérőállomásosdi a helyhatóság dolga, vagy állami feladat. És akkor most végül is ki van nálunk építve a teljes hálózat vagy nem? Ha igen: minek még egy doboz Óbudára.
Ha nem: kinek a dolga. Kihez tartozik a fenntartása, kihez az adatelemzés és azok kötelező nyilvánosságra hozatala. Meg a különböző korlátozó intézkedések (gyár leáll, kocsi otthonmarad, ingyen BKV stb.), illetve mulasztás esetén a szigorú szankcionálás.


Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) 2007 végén közzétett jelentése* szerint az urbanizált népesség 60 százaléka (!) él olyan levegőben, amelynek szennyezettsége meghaladja az uniós határértékeket és kimutathatóan (gyak. évekkel) rövidíti meg az életünket. Arról nem is beszélve, hogy addig is mennyi kárt okoz minden élő szervezetnek. Még a meg nem születetteknek is, lásd a Szmogriadó az anyaméhben című friss riasztást.

Evidens, hogy húsbavágó érdekünk napra(percre)készen tisztában lenni az aktuális légszennyezettségi adatokkal. Jelenleg a KVVM fent idézett honlapja mellett az Időkép oldalán találunk összesített adatokat, onnan lehet tájékozódni annak, akinek van szélessávja. A többieknek a sajtóra kellene hagyatkozniuk, már ha működne, meg az elektromos kijelzőkre, már ahol vannak.


A jelentés nyomán nemrégiben elindult egy komolyabb összefogás műholdakkal kombinálva. Viszonylag gyorsan, idén februárban ugyanis alírtunk egy megállapodást egy európai légminőségfigyelő- konzorcium felállításáról. És láss csodát, el is indult GMES (Global Monitoring for Environment and Security) néven és működik. Követhető rajta az ózon, az UV-sugárzás és persze a levegő minősége, meg sok minden más.

Ebben a pillanatban például így néz ki az a levegő, amit beszívok.

Összegezve tehát: ha van egy méregdrága műholdas szisztem, vagy jó, ne is kelljen nekünk ilyesmi, de ha van elegendőnek minősített darabszámú mérőállomásunk, akkor nem biztos, hogy kell Óbudára egy olyan ronda szürke fémdoboz. Persze, ne ezen múljon. Csak aztán intézkedjenek bátran, ha netán azt mérik, hogy gyilkos a levegő. Kezdetnek zárják le és füvesítsék az Árpád hidat. Aztán a Vörösvári utat. Aztán a Szentendreit.
 

* Air pollution in Europe 1990-2004  angolul letölthető .pdf


3 komment

Címkék: air pollution gmes légszennyezettségmérő állomás

Buszbeszerzés kisországban

2008.02.16. 23:22 StopSzmog


Az index egyik értelmesebb szerzője (Tbg) arról írt, hogy miért gáz valamennyiért buszokat venni, amikor van olcsóbbért is. Jogos, kétségkívül. Örültem volna, ha (hangsúlyosan) megemlíti, miért gáz nagyon környezetszennyezőt vásárolni a kicsit szennyező helyett, illetve az alesetekben hogyan alakul a valós összköltség, de ami föltűnt, az a különféle volánok beszerzési akcióinak koordinálatlansága. Mindegyik passzentos melegágya a korrupciónak, OK, és hát ki törődik a naaaagy Budapesten azzal, ha valaki jól jár a Hajdúságban 7 darab lengyel csuklóssal. De. A cikk is megemlíti a nyilvánvalót, hogy "egy új busz árát alapvetően a felszereltsége és a rendelt mennyiség határozza meg". A felszereltséggel most ne foglalkozzunk (a légkondit és az utastájékoztatót (mé? mikrofony nincs?) szokás említeni, szerintem lazán elvagyunk nélkülük), de a beszerzés volumene és széttagoltsága megér egy gondolati sort.

A cikk pédákat hoz a különféle volántársaságok nagyobb vásárlásairól és adódik a kérdés: miért nem álltak össze?

Nem vagyok jártas a vállalati jogban, a Zrt. minden forsza is rejtve marad előttem, és még a közbeszerzési törvény is okozhat meglepetéseket. De a Volánbusz elég komoly forgalmat bonyolít Pest megyében meg külföldön, az ilyen-olyan megyei volántársaságok pedig ugyan önállóan gazdálkodnak, de van Egyesülésük és mindegyikük tagja kismillió érdekvédelmi, szakmai, kooperációs stb szervezeteknek.

A VOLÁN Egyesülés (58 társaság vállalatközi integrációja) például "28 tagszervezet összefogásával gazdálkodásuk eredményességének előmozdítására és tevékenységük összehangolására, valamint szakmai és társadalmi érdekeik képviseletére 1989-ben alapított jogi személyisséggel rendelkező kooperációs társaság".

Mezei értelmezésben ez nem zárja ki automatice, hogy összehangolják a beszerzéseiket.

"Az Egyesülés arra törekszik, hogy a VOLÁN cégcsoporthoz tartozó társaságok az összehangolt tevékenységükkel jól szolgálják az utasok, ill. a megrendelők igényeinek kielégítését."

Sőt.

Szólj hozzá!

Címkék: bkv volán busz tender pocséklás

Azért mert csak

2008.02.16. 22:46 StopSzmog

 

1.

 

Rendkívül sommásan intézte el a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottságának elnöke azt a kérdést, hogy miért is kétszerezik meg a BKV vezérigazgatójának 667 ezer forintos fizetését. A felvetésre a kormánypárti politikus csak annyit mondott: azért.

 

2.

 

Budapest új vagyonrendelete szerint a jövőben elvileg értékesíthetők lesznek a főváros természetvédelmi területei és erdői. A Levegő Munkacsoport szerint ez jelentős visszalépés a korábbiakhoz képest, ráadásul semmiféle hatástanulmány, de még egyeztetés se előzte meg a rendeletet, holott ezt előírja a jogalkotási törvény, és más jogszabályok is, továbbá így nem csak zöldterületet, de hatalmas összegeket is bukhat az önkormányzat. A rendeletet Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes készítette elő, aki azt mondta az [origo]-nak, hogy nem fognak sem kivágni, sem beépíteni erdőket, nincs ilyen szándékuk. Kérdésünkre, hogy mégis mi indokolta az átsorolást, Ikvai-Szabó azt felelte, "nem indokolta semmi, hogy a korábbi kategóriában maradjon".

2 komment

Címkék: kommunikáció hatalom pofátlanság korlátlan

Égig érő szaroszlop

2008.02.16. 22:11 StopSzmog

Számomra nem teljesen világos, hogy miért muszáj Csepelig leutaztani a szennyvizet (vagy egy részét*), miért nem lehet kisebb, lokális tisztítókat létrehozni szerte a városban. Akár olyan izgalmas megoldásokkal fűszerezve, mint a Körte Organica.

De ha már így alakult (alakították, alakítottuk), akkor miért muszáj forgalomnövelő beruházásokkal és intézkedésekkel növelni a szmogot? Tisztítjuk a vizet, közben szennyezzük a levegőt - ez nem tűnik túl bölcsnek. Most nem mennék bele a csepeli terv részleteibe, de az alapvető kétségeimen túl is szöget ütött bennem néhány gondolat.

Olvasom ugyanis, hogy a "csepeli központi telep megközelítése érdekében a Szabadkikötő úton forgalmi csomópont és egy 2x1 sávos megközelítő aluljáróút épül". Nomost a szennyvíz vélhetően föld alatti csatornákon közlekedik, méghozzá egy irányba, ehhez nem kell aluljáró meg csomópont, de ha szállítás kerül szóba, akkor  kényszeresen utat építünk és kész.

Továbbá: a becslések szerint naponta 180, évente pedig 67 ezer köbméter szennyvíziszap keletkezik a tisztítási folyamat eredményeként. Ezt persze nem helyben tárolják, hanem - fertőtlenítés (mivel?) és szagtalanítás (mivel?) után - elszállítják uszkve 25 kilométerre, konkrétan három kerülettel odébb, a XVIII. kerületi Cséry telepre, ahol a tervek szerint egy komposztálótelep épül addigra. No és hogyan szállítják? Vonaton, mert úgysem siet sehova, nem romlik meg és éjszaka is nyugodtan szállítható? Nem.

"Az iszapot zárt, 20 köbméteres konténerekben közúton szállítják, évente több mint 5 ezer fuvarral."

Ehhez nyilván út is kell, jön rá magától a figyelmes olvasó és lőn: a cikk hosszan értekezik a hol Külső Kerületi Körútnak, hol Külső Keleti Körútnak nevezett projektről. Meg arról, milyen róka-fogta-csuka helyzetbe kormányozta magát a XVIII. kerületi és a fővárosi önkormányzat, amit most nem boncolok. Csatornázás kell? Tömegközlekedés? Rekultiváció? Nesztek, de akkor nyeljétek le a minimum napi 8, óránként 1 kamiont** a vadi új úton. Igen, tudjuk, hogy mindez amúgy is a mi dolgunk lenne, de leszarjuk a fejeteket drága polgártársak, ingyen nincs semmi se. Mit nektek zöldövezet, családi házas környék, majd viszünk erre egy sokszor soksávosat jól, rá a tökéletes és tágas M0-ra, onnan az M5-re, vissza meg üresen zörömbölünk és fokozzuk a dugót. Jó?

A cikk szerzői ígérik, hogy a folytatásban kitérnek a szennyvíztisztítás és a komposztálás technológiai és környzetvédelmi részleteire. Reméljük nem csak arra koncentrálnak majd, hanem tágabban is izé kitekintenek mintegy.



* A Budapesten egy nap alatt képződő 600 ezer köbméter szennyvízből a csepeli központi telep napi 350 ezer köbmétert kezel majd. Hogy a maradék napi 250 ezer köbméterrel mi lesz?
** Munkanapokkal számolva.

11 komment

Címkék: közlekedés csepel szennyvíz

Az úrelvtársak szálljanak ki az autóikból - MOST!

2008.02.16. 20:32 StopSzmog


Eva M. Amichay városgazdász - aki nem csak radikális ötleteiről, éles kritikáiról és számtalan blogjáról ismert, hanem mint Budapest első és egyetlen független polgármester-jelölt-jelöltje - felhívást tett közzé, mert kivágta nála a biztosítékot a vasárnapi szmog-ellenes tüntetés kapcsán hirtelenjében összerántott khm khm félreinformáló Demszky-Fodor sajtótájékoztató.

Neki is elege van a sületlen igéretekből. Úgy véli, ha keveset is tudnak tenni (mert egy szimpla jogszabálymódosítás határideje náluk "idén"), azért akad, amit akár azonnal meg tudnának tenni. Jelképeset, gesztusértékűt, ha már komoly szakmai munkára nem futja. Nem valami homályos, egyszercsak valahogy valahogyan bekövetkező "zöld zónával" kell idegelni az embereket, meg sárga matricával, meg összefüggéstelen hadovával az EU-küszöbérték és tájékoztatási küszöbérték tárgykörében, hanem.

Szálljanak ki az autóikból, persze. Járjanak BKV-val, naná. De először is szüntessék meg a Városháza udvarán terpeszkedő belterjes parkolót és adják végre vissza az utca emberének.
RIGHT NOW/MOST ANONNAL!

Aki nem ismeri a helyszínt: egy beépítésre váró, sávnyi ál-zöldterület húzódik a Károly körút évekkel ezelőtt lebontott bódésora helyén. Mögötte méretes palánk, majd a városanyák és  -atyák számára fenntartott  ingyenes parkoló  csúfoskodik, aztán jön a Városháza épülete. Fontos tudni, hogy a városlakók körében végzett (by Studio Metropolitana) felmérés szerint a budapestiek négyötöde semmit nem építene a bazársor helyére. Pláne nem plázát mélygarázsal, ahogyan azt a Budapest Szíve program tervezi. Azt nem kérdezték tőlünk, hogy mi legyen a parkolóval, sebaj. De mi lehet alternatíva? 

"A Városháza-parkban, a park minden hibája dacára (kevés zöld és túl sok burkolt felület - nehezen takarítható házagos bazaltkocka), valami éppen elindult, mire földúlják az egészet. Kevesen tudják, hogy a paraván mögött, amely az úrelvtársak parkolóit igyekszik eltakarni, ott van a hajdani városfal egy darabja. Ha építés helyett a városkaszárnya összekötő toldalékszárnyát lebontanák, és a jelenlegi parkot kibővítenék, teljes átjárást biztosítva a Városház utcába, akkor többet tehetne ez az önkormányzati adminisztráció a városért, mint amit tett az elmúlt 18 év alatt. Repkedő milliárdok nélkül." - írta EMA január 18-án a Szívtelen Budapestben. Ehelyett van a palánk, és az opció, hogy ezt állandósítják, mert - figyelem - a szabályozási terv szerint ide "térfal" kell kerüljön.

Meglepne, ha a békés demonstrálók kordonbontásra szánnák el magukat holnap, de a szívem mélye azt súgja: bárcsak.

 

1 komment

Címkék: tüntetés park kordon városháza parkoló

Koprivnica nyert

2008.02.16. 01:21 StopSzmog

Az Európai Mobilitási Hét fődíjasa a horvátországi Koprivnica

Legyen az utca az embereké

A környezetvédelemért felelős európai biztos, Stavros Dimas ma átadta a horvátországi Koprivnica városának az Európai Mobilitási Hét 2007. évi fődíját. Frankfurt am Main (Németország) és Arad (Románia) szintén e díj kiemelt várományosai voltak. Az Európai Bizottság által támogatott és évente megrendezett Európai Mobilitási Hét célja a fenntartható városi mobilitás ösztönzése a személygépjárműveknél kevésbé környezetszennyező, illetve teljesen környezetbarát közlekedési alternatívák, például a gyaloglás, a kerékpározás, a tömegközlekedés vagy a közös autóhasználat népszerűsítése révén. A részvétel feltétele, hogy az indulók hosszú távra szóló intézkedések bevezetésével segítsék ezen alternatívák térhódítását.

A „Legyen az utca az embereké!” mottó jegyében tavaly szeptember 16–22. között megrendezett európai mobilitási héten arra ösztönözték az önkormányzatokat, hogy szabadítsanak fel több helyet az utakon a nem motorizált közlekedés számára. A díjban most az a város részesült, amely ebben mind közül a legeredményesebbnek bizonyult. Stavros Dimas biztos a díj nyertesét a brüsszeli Résidence Palace-ban rendezett díjátadó ünnepségen hirdette ki.

„Az Európai Mobilitási Hét a fenntartható mobilitásra irányuló hosszú távú intézkedésekkel hozzájárul a városokban élők egészségének és életminőségének javításához” – jegyezte meg Dimas biztos. „Őszintén gratulálok Koprivnica városának az e téren tanúsított kiemelkedő teljesítményéért. Egyben szeretném megköszönni a részvételt Frankfurtnak, Aradnak és mindannak a több mint 2000 városnak, amely indult a megmérettetésen. Remélem, hogy a résztvevők számának eddig tapasztalt növekedése idén is folytatódik, és még többen csatlakoznak a Mobilitás Hete kezdeményezéshez”.

A kiválasztás menete

Az Európai Mobilitási Hét 2007-ben 35 ország 2016 városában közel 215 millió lakost „mozgatott meg”. Az Európai Mobilitási Hét díja a kiemelkedő és átfogó önkormányzati intézkedéseket ismeri el, mindazt a stratégiai munkát, amellyel a kezdeményezés céljait népszerűsítik a polgárok körében és a médiában, illetve a hosszú távra szóló intézkedések ötletességét.

A díjért összesen negyvenkét település szállt versenybe. A pályázatokat a fenntartható mobilitás területén jártas, hattagú független zsűri bírálta el. Az első három kiemelt város – Koprivnica, Frankfurt és Arad – mellett Almeirim (Portugália), Bjelovar (Horvátország), Ponferrada (Spanyolország), Budapest (Magyarország), Sheffield (Egyesült Királyság), Ostersunds (Svédország) és Kromeriz (Cseh Köztársaság) is szerepelt a zsűri által méltatott esélyesek listáján.

A három döntős eredményei

A mobilitás hetében Koprivnica hároméves programot indított útjára a „Legyen az utca az embereké” kezdeményezés zászlaja alatt, melynek végére az elképzelések szerint nem lesz a városban olyan közintézmény, járda vagy közlekedési csomópont, amelyet ne tudnának megközelíteni a fogyatékkal élők, a központban 1-1/2 kilométeres útszakaszt szabadítanak fel a nem motorizált közlekedés céljára, és ösztönzik a gyalogos közlekedést, valamint a biodízellel üzemelő tömegközlekedési eszközök használatát. A zsűri különösen értékelte a város sokrétű cselekvési tervét, amely a mobilitás hetére a közlekedés összes főbb területén kínált programokat. Koprivnica hat éve folyamatosan részt vesz az eseménysorozaton. Ez idő alatt számos célkitűzést meg is valósított a fenntartható közlekedés terén, és példáját azóta a környező városok is követik.


Frankfurt jól szervezett figyelemfelhívó kampányának változatos programjai keretében a résztvevők megismerhették a közlekedésben és a környezetvédelemben jelentkező legfőbb kihívásokat, és maguk is kipróbálhattak számos közlekedési alternatívát, például a kerékpáros taxit vagy különböző napenergiával működtetett járműveket. Az eseménysorozat hetében Frankfurt két teljes napra lezárta a forgalom elől a központba vezető egyik főútvonalát, felkészítve a polgárokat a főút ez évre tervezett végleges lezárására. A város emellett bemutatta azt az utasgarancia-rendszert, amelyet idén tavasszal kíván bevezetni a tömegközlekedésben.

Aradon a mobilitás hete a levegőminőséggel, a fenntartható közlekedéssel és a környezetvédelemmel kapcsolatos ismeretterjesztő programok köré szerveződött. Az érdeklődők terepszemlék folyamán, mérések segítségével ismerhették meg a helyi utak forgalmának levegőminőségre gyakorolt hatásait. A város a helyi érdekeltekkel karöltve gondoskodott az eseménysorozat sikeres lebonyolításáról. Aradon emellett több beruházás is indult, amely a helyi közlekedési hálózat tartós fejlesztését és több útfelület sétálóutcává alakítását szolgálja.

Háttérinformáció

Az Európai Mobilitási Hét rendezvénysorozatot az európai városok három hálózata, a EUROCITIES, a Climate Alliance és az Energie-Cités hangolja össze, fővédnöke pedig az Európai Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatóság.

Brüsszel, 2008. február 13. IP/08/226


Emlékeztetőül: Azelőtt a spanyolországi León nyert, mellette Bologna és Budapest kapott buksisimogatást. Még azelőtt Koppenhága tarolt, a két másik döntős pedig ismét Budapest és meglepetés! Koprivnica volt. Ez a kb. 30 ezres város összetolt egy világos ÉS humoros prezentációt is, érdemes letölteni. Talán nem véletlen, hogy oldalukon kiemelt helyen szerepel a Local21, de erről a módszerről máskor fogok értekezni.

1 komment