HTML

Zöldség

Környezetvédelem. Civil aktivizmus. Sajtószemle

Friss topikok

Linkblog

HANGOSABB szirénát akarnak a mentősök

2008.02.22. 10:43 StopSzmog


Újabb MTI-alapú gyöngyszem következik. Az önjáró hazugsággyár működés közben.

Az origon olvastam először, hogy a mentősök másmilyen szirénát akarnak, mert:

- a ma használt megkülönböztető jelzések elavultak, cseréjük elengedhetetlen
- az autósoknak fogalmuk sincs, mit kell tenni, ha megjelenik egy szirénázó kocsi
- legyenek európai színvonalú fényhidak és szirénák az OMSZ autóin, legyen világbéke
- segítségükkel csökkene a balesetek száma

Egyedül a legutóbbi érv vehető komolyan. Két példát is hoznak mentősös balesetre. Az egyikből nem derül ki, pontosan mi történt (ez is MTI ofkorz), és a másiknál sem kap sok szerepet a hangjelzés: egy kocsi áttért a szemközti sávba és frontálisan ütközött egy mentőatóval, amibe egy harmadik kocsi hátulról beleszaladt.

Arról nem esett szó, hogy mennyiben lassítja egy száguldó mentő haladását az elégtelen sziréna, megmérték-e egyáltalán. Mennyiben lassítják a taplóbb autósok. Arról sem tudunk meg semmit, mi lenne az elegendő decibelben, fényerőben. A tehetetlenkedő ésvagy pöcsike sofőröknek meg nyilván nem  lenne hirtelen több eszük attól, ha hangosabban szólna a seggükben a sziréna.

Máskülönben Torbágyi Pál az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) műszaki vezetője úgy nyilatkozott, hogy "ezen a legmodernebb fényhidak, vagy szirénák sem tudnak segíteni". Na akkor?

Az index híre kicsit bővebb, onnan már az is megsejthető, mi állhat a dolog hátterében. (Szó szerint ezt a változatot hozta egyébként a királyi TV és az MNO is.)

"Krizsán Lajos, a bemutatót szervező cég ügyvezetője beszédében hangsúlyozta, hogy a "kéklámpás" autók mielőbbi célhoz érkezésében nagy segítséget nyújtanak a megkülönböztető jelzések, ezért is fontos, hogy azok jól láthatók és hallhatók legyenek."

Percig nem vitatva a jól láthatóság-hallhatóság fontosságát, megkérdezném, mégis ki ez a Krizsán Lajos. Aki ennyire aggódik a halkszavú szirénák miatt. És aki önzetlenül szirénabemutatót szervezett az OMSZ-szel karöltve, hogy teret adjon aggodalmainak. És aki miatt kezdhetünk gyanakodni.  Talán tűzoltó, talán kitüntetett törzszászlós. De akkor mit csinál a mentősöknél? Miért szervez sajtótájékoztatót?

A Független Hírügynökség szerint nem csak a mentősök akarnak erősebb szirénát, hanem a tűzoltók és a rendőrök is.  Ez a forrás úgy említi Krizsánt, mint a Fire Quip International Kft. vezetőjét. Aha. És tessék mondani, mivel foglalkozik a Fire Quip International? Szirénák és villogók gyártásával esetleg? Az IRM ingyenes cégjegyzékében Fire Quip kezdetű cégnév a nyilvántartásban nem szerepel. Se International. És máshol sem találtam. Még akár elírás is lehet, pl. Equipment.

Egyébként nem az infóhiányos tájékoztatás miatt került ide ez az egész - majd a magára büszke honi sajtó felgöngyölít, ha akar - hanem a további indoklás miatt:

- a megkülönböztető jelzéssel közlekedők gyakorlatilag belevesznek a városi alapzajba
- a mai modern autók szigetelése + a hangos rádió mellett alig hallani a szirénákat

Ezt készséggel elhiszem. Ugyanakkor napi tapasztalat az is, hogy a 112-es kocsik iszonyatos hangorkánt bírnak produkálni. Gyalogosként vagy biciklisként (ahol nem véd a modern autók szigetelése) elviselhetetlen bír lenni. Én aztán kiválóan hallom, látom és pillanat alatt el tudok tűnni az útjából, ha éppen ott állok. Hány gyalogosgázolás írható a szirénázó autók számlájára az elmúlt 10 évben? Gyanítom, elsősorban nem miattunk szól  ilyen éktelen hanggal a sziréna, hanem az alapból hangos és az utakat faltól-falig elfoglaló kocsik miatt. Városi alapzaj, ugye? Az csak úgy van, mint a szél, meg a hold járása. A zaj- és fényszennyzés olyan hozadéka a városainkat/tüdőnket mocskoló motorizációnak, amiről a légszennyezés mellett kevesebb szó esik, pedig legalább annyira igazságtalan és gyilkos.

Mielőtt nagyon kevés/nagyon sok pénzt ölnénk bele a még hangosabb tülkölésbe (amit persze nem csak a mentők és egyebek használnak, hanem a közművek, a BKV, a kormány stb, nyilván ők is azt akarják, hogy hallatszódjanak), szóval mielőtt nekiesünk, el kéne töprengeni, hol lesz a spirál vége. A még hangosabb sziréna növeli a titokzatos alapzajt. Ezért még hangszigeteltebb autókat gyártanak. Erősebb rádiókat. És pl. még hangosabb "utastájékoztatási szignálokat". Ez mind növeli az alapzajt. Tehát még hangosabb sziréna kell. And so on.


2 komment

Címkék: mti sajtószemle zajszennyezés csúsztatás

A bejegyzés trackback címe:

https://stopszmog.blog.hu/api/trackback/id/tr17349320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JUSTFIRE 2008.04.13. 10:40:27

Én is nehezen találtam meg:
www.firequipin.hu

StopSzmog 2008.04.13. 21:05:41

Hát erre pont nem gondoltam. Kösz!
süti beállítások módosítása