Újabb MTI-alapú gyöngyszem következik. Az önjáró hazugsággyár működés közben.
Az origon olvastam először, hogy a mentősök másmilyen szirénát akarnak, mert:
- a ma használt megkülönböztető jelzések elavultak, cseréjük elengedhetetlen
- az autósoknak fogalmuk sincs, mit kell tenni, ha megjelenik egy szirénázó kocsi
- legyenek európai színvonalú fényhidak és szirénák az OMSZ autóin, legyen világbéke
- segítségükkel csökkene a balesetek száma
Egyedül a legutóbbi érv vehető komolyan. Két példát is hoznak mentősös balesetre. Az egyikből nem derül ki, pontosan mi történt (ez is MTI ofkorz), és a másiknál sem kap sok szerepet a hangjelzés: egy kocsi áttért a szemközti sávba és frontálisan ütközött egy mentőatóval, amibe egy harmadik kocsi hátulról beleszaladt.
Arról nem esett szó, hogy mennyiben lassítja egy száguldó mentő haladását az elégtelen sziréna, megmérték-e egyáltalán. Mennyiben lassítják a taplóbb autósok. Arról sem tudunk meg semmit, mi lenne az elegendő decibelben, fényerőben. A tehetetlenkedő ésvagy pöcsike sofőröknek meg nyilván nem lenne hirtelen több eszük attól, ha hangosabban szólna a seggükben a sziréna.
Máskülönben Torbágyi Pál az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) műszaki vezetője úgy nyilatkozott, hogy "ezen a legmodernebb fényhidak, vagy szirénák sem tudnak segíteni". Na akkor?
Az index híre kicsit bővebb, onnan már az is megsejthető, mi állhat a dolog hátterében. (Szó szerint ezt a változatot hozta egyébként a királyi TV és az MNO is.)
"Krizsán Lajos, a bemutatót szervező cég ügyvezetője beszédében hangsúlyozta, hogy a "kéklámpás" autók mielőbbi célhoz érkezésében nagy segítséget nyújtanak a megkülönböztető jelzések, ezért is fontos, hogy azok jól láthatók és hallhatók legyenek."
Percig nem vitatva a jól láthatóság-hallhatóság fontosságát, megkérdezném, mégis ki ez a Krizsán Lajos. Aki ennyire aggódik a halkszavú szirénák miatt. És aki önzetlenül szirénabemutatót szervezett az OMSZ-szel karöltve, hogy teret adjon aggodalmainak. És aki miatt kezdhetünk gyanakodni. Talán tűzoltó, talán kitüntetett törzszászlós. De akkor mit csinál a mentősöknél? Miért szervez sajtótájékoztatót?
A Független Hírügynökség szerint nem csak a mentősök akarnak erősebb szirénát, hanem a tűzoltók és a rendőrök is. Ez a forrás úgy említi Krizsánt, mint a Fire Quip International Kft. vezetőjét. Aha. És tessék mondani, mivel foglalkozik a Fire Quip International? Szirénák és villogók gyártásával esetleg? Az IRM ingyenes cégjegyzékében Fire Quip kezdetű cégnév a nyilvántartásban nem szerepel. Se International. És máshol sem találtam. Még akár elírás is lehet, pl. Equipment.
Egyébként nem az infóhiányos tájékoztatás miatt került ide ez az egész - majd a magára büszke honi sajtó felgöngyölít, ha akar - hanem a további indoklás miatt:
- a megkülönböztető jelzéssel közlekedők gyakorlatilag belevesznek a városi alapzajba
- a mai modern autók szigetelése + a hangos rádió mellett alig hallani a szirénákat
Ezt készséggel elhiszem. Ugyanakkor napi tapasztalat az is, hogy a 112-es kocsik iszonyatos hangorkánt bírnak produkálni. Gyalogosként vagy biciklisként (ahol nem véd a modern autók szigetelése) elviselhetetlen bír lenni. Én aztán kiválóan hallom, látom és pillanat alatt el tudok tűnni az útjából, ha éppen ott állok. Hány gyalogosgázolás írható a szirénázó autók számlájára az elmúlt 10 évben? Gyanítom, elsősorban nem miattunk szól ilyen éktelen hanggal a sziréna, hanem az alapból hangos és az utakat faltól-falig elfoglaló kocsik miatt. Városi alapzaj, ugye? Az csak úgy van, mint a szél, meg a hold járása. A zaj- és fényszennyzés olyan hozadéka a városainkat/tüdőnket mocskoló motorizációnak, amiről a légszennyezés mellett kevesebb szó esik, pedig legalább annyira igazságtalan és gyilkos.
Mielőtt nagyon kevés/nagyon sok pénzt ölnénk bele a még hangosabb tülkölésbe (amit persze nem csak a mentők és egyebek használnak, hanem a közművek, a BKV, a kormány stb, nyilván ők is azt akarják, hogy hallatszódjanak), szóval mielőtt nekiesünk, el kéne töprengeni, hol lesz a spirál vége. A még hangosabb sziréna növeli a titokzatos alapzajt. Ezért még hangszigeteltebb autókat gyártanak. Erősebb rádiókat. És pl. még hangosabb "utastájékoztatási szignálokat". Ez mind növeli az alapzajt. Tehát még hangosabb sziréna kell. And so on.
Az origon olvastam először, hogy a mentősök másmilyen szirénát akarnak, mert:
- a ma használt megkülönböztető jelzések elavultak, cseréjük elengedhetetlen
- az autósoknak fogalmuk sincs, mit kell tenni, ha megjelenik egy szirénázó kocsi
- legyenek európai színvonalú fényhidak és szirénák az OMSZ autóin, legyen világbéke
- segítségükkel csökkene a balesetek száma
Egyedül a legutóbbi érv vehető komolyan. Két példát is hoznak mentősös balesetre. Az egyikből nem derül ki, pontosan mi történt (ez is MTI ofkorz), és a másiknál sem kap sok szerepet a hangjelzés: egy kocsi áttért a szemközti sávba és frontálisan ütközött egy mentőatóval, amibe egy harmadik kocsi hátulról beleszaladt.
Arról nem esett szó, hogy mennyiben lassítja egy száguldó mentő haladását az elégtelen sziréna, megmérték-e egyáltalán. Mennyiben lassítják a taplóbb autósok. Arról sem tudunk meg semmit, mi lenne az elegendő decibelben, fényerőben. A tehetetlenkedő ésvagy pöcsike sofőröknek meg nyilván nem lenne hirtelen több eszük attól, ha hangosabban szólna a seggükben a sziréna.
Máskülönben Torbágyi Pál az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) műszaki vezetője úgy nyilatkozott, hogy "ezen a legmodernebb fényhidak, vagy szirénák sem tudnak segíteni". Na akkor?
Az index híre kicsit bővebb, onnan már az is megsejthető, mi állhat a dolog hátterében. (Szó szerint ezt a változatot hozta egyébként a királyi TV és az MNO is.)
"Krizsán Lajos, a bemutatót szervező cég ügyvezetője beszédében hangsúlyozta, hogy a "kéklámpás" autók mielőbbi célhoz érkezésében nagy segítséget nyújtanak a megkülönböztető jelzések, ezért is fontos, hogy azok jól láthatók és hallhatók legyenek."
Percig nem vitatva a jól láthatóság-hallhatóság fontosságát, megkérdezném, mégis ki ez a Krizsán Lajos. Aki ennyire aggódik a halkszavú szirénák miatt. És aki önzetlenül szirénabemutatót szervezett az OMSZ-szel karöltve, hogy teret adjon aggodalmainak. És aki miatt kezdhetünk gyanakodni. Talán tűzoltó, talán kitüntetett törzszászlós. De akkor mit csinál a mentősöknél? Miért szervez sajtótájékoztatót?
A Független Hírügynökség szerint nem csak a mentősök akarnak erősebb szirénát, hanem a tűzoltók és a rendőrök is. Ez a forrás úgy említi Krizsánt, mint a Fire Quip International Kft. vezetőjét. Aha. És tessék mondani, mivel foglalkozik a Fire Quip International? Szirénák és villogók gyártásával esetleg? Az IRM ingyenes cégjegyzékében Fire Quip kezdetű cégnév a nyilvántartásban nem szerepel. Se International. És máshol sem találtam. Még akár elírás is lehet, pl. Equipment.
Egyébként nem az infóhiányos tájékoztatás miatt került ide ez az egész - majd a magára büszke honi sajtó felgöngyölít, ha akar - hanem a további indoklás miatt:
- a megkülönböztető jelzéssel közlekedők gyakorlatilag belevesznek a városi alapzajba
- a mai modern autók szigetelése + a hangos rádió mellett alig hallani a szirénákat
Ezt készséggel elhiszem. Ugyanakkor napi tapasztalat az is, hogy a 112-es kocsik iszonyatos hangorkánt bírnak produkálni. Gyalogosként vagy biciklisként (ahol nem véd a modern autók szigetelése) elviselhetetlen bír lenni. Én aztán kiválóan hallom, látom és pillanat alatt el tudok tűnni az útjából, ha éppen ott állok. Hány gyalogosgázolás írható a szirénázó autók számlájára az elmúlt 10 évben? Gyanítom, elsősorban nem miattunk szól ilyen éktelen hanggal a sziréna, hanem az alapból hangos és az utakat faltól-falig elfoglaló kocsik miatt. Városi alapzaj, ugye? Az csak úgy van, mint a szél, meg a hold járása. A zaj- és fényszennyzés olyan hozadéka a városainkat/tüdőnket mocskoló motorizációnak, amiről a légszennyezés mellett kevesebb szó esik, pedig legalább annyira igazságtalan és gyilkos.
Mielőtt nagyon kevés/nagyon sok pénzt ölnénk bele a még hangosabb tülkölésbe (amit persze nem csak a mentők és egyebek használnak, hanem a közművek, a BKV, a kormány stb, nyilván ők is azt akarják, hogy hallatszódjanak), szóval mielőtt nekiesünk, el kéne töprengeni, hol lesz a spirál vége. A még hangosabb sziréna növeli a titokzatos alapzajt. Ezért még hangszigeteltebb autókat gyártanak. Erősebb rádiókat. És pl. még hangosabb "utastájékoztatási szignálokat". Ez mind növeli az alapzajt. Tehát még hangosabb sziréna kell. And so on.