Szőcs László eredeti híradása hangulatkeltő (horribilis öteurós parkolási díj) és taplón hímsovén (bájaikat kínáló hölgyek), ezért csak a lényeget másolom:
Amszterdam kitiltaná az 1992 előtt gyártott autókat.
pro:
Tjeerd Herrema, a közlekedésért felelős alpolgármester közlése szerint Amszterdamban 215 ezer autót tartanak nyilván, ebből mintegy 29 ezret érinthet a terv, ebből ötezer autó 1983-nál is régebbi (oldtimer). Na ezeket most kitiltanák. A hírből persze nem derül ki, hogy teljesen vagy csak a belső részekből, és az sem, hogy a tulajdonos lakhelye szerint szelektálnak, vagy egyszerűen nem engedik belépni a máshonnan jött csotrogányokat a városhatáron.
kontra:
Frans Diepenbeek, a régi autók klubjának képviselője nevetségesnek tartja az elképzelést, szerinte a légszennyezést felerészben a fékek, illetve a gumik okozzák, az oldtimerek közül sokan pedig egyébként is gázüzeműek. Ebben lehet neki igaza, de majdnem ötször annyi (24 ezer) autó nem tartozik a klubhoz, szimplán régi. A régi technológia vélhetően környezetszennyezőbb, mint a mostani.
rekontra:
A tiltó határozat nem önmagában áll. A légszennyezés csökkentésében (nagyon rájuk fér) eltökélt város tervei között szerepel, hogy növeli az óránként öteurós parkolási díjat és szűkíti a jelenleg éjféltől reggel 9 óráig tartó ingyenes időszakot. Mindettől 30 millió eurót (7,8 milliárd Ft) remélnek*, a bevételből kárpótolnák a kitiltott oldtimerek tulajdonosait is, vagyis az ötezer tulajt, ha jól értem, a többieket nem. Vagy a többieket is, csak a fogalmakkal zagyvál a cikkíró.
Hogy milyen szorzó alapján és hogy még mire költik, az természetesen nem derül ki, de mindegy is. Reméljük, a derék hollandok picike elektromos autókat vesznek az öreg benzinzabálókért kapott kárpótlásból (vagy semmit). És jövőre előadják ugyanezt az 1993 előtti autóikkal. Megy ez, ha valaki akarja.
*összehasonlításul: a 18 év után most először megemelt (teher)behajtási díjakból mintegy 1 milliárd forintot remél a budapesti városvezetés.